آموزش مقاله نویسی

چگونه برای مقاله علمی، عنوان کوتاه بنویسیم؟(Running Title)

عنوان مقاله در اولین نگاه، توجه خواننده را جلب می کند. در مورد مقالاتی که برای چاپ در ژورنال های علمی نوشته می شوند، نقش عنوان بسیار پر رنگ تر است. در مقالات علمی بخشی به نام Running Title یا Running head یا همان عنوان کوتاه مقاله علمی در بالای هر صفحه دیده می شود. اهمیت این بخش، در حد عنوان اصلی مقاله بوده و حتی روی پذیرش مقاله نیز تاثیرگذار است. استفاده از عناوین زیبا، درست و اصولی نشان می دهد که مقاله ارزش خواندن را دارد. نویسنده در این بخش، تبحر و توانمندی خود را به نمایش می گذارد.

عنوان کوتاه مقاله علمی را می توان با ویترین فروشگاه مقایسه کرد. بدون تردید ویترین جذاب مشتری های بیشتری را به فروشگاه دعوت می کند. نحوه نگارش و انتخاب کلمات و … در یک مقاله علمی نیز می تواند اعتبار بیشتری برای نویسنده به همراه داشته باشد. این عنوان باید به دور از پیچیدگی بوده و کاملا گویای متن مقاله باشد. اشتباه در انتخاب واژه ها و یا نکات گرامی، کیفیت مقاله را زیر سوال می برد.

عنوان کوتاه مقاله علمی یا Running Title چیست؟

گاهی عنوان Title با عنوان کوتاه اشتباه گرفته می شود. در برخی منابع از واژه Running head یا Running Title برای عنوان کوتاه استفاده شده که اشاره به عنوان کوتاه شده، عنوان اصلی دارد. این قسمت در همه نسخه های چاپی و فایل PDF مقالات علمی دیده می شود. به این ترتیب که در بالای هر صفحه، خلاصه شده ای از عنوان مقاله مشاهده می شود.

به طور معمول ژورنال های علمی برای نگارش مقالات مقررات و اصول خاصی را عنوان می کنند. در مورد نحوه نگارش عنوان کوتاه مقاله علمی نیز اندک تفاوت هایی در ژورنال ها دیده می شود. البته یک سری قواعد اصلی در همه موارد وجود دارد که می تواند راهنمای خوبی برای نویسندگان باشد. برای مثال:

Running Title باید حاوی کلمات کلیدی مناسب باشد. کلمات اضافی، حروف ربط و یا واژه هایی که معنای خاصی ندارند، شایسته استفاده در عنوان کوتاه نیستند. تا حد امکان باید از به نوشتن کلمات زائد، دوری کرد. کلماتی نظیر پژوهش، بررسی، مطالعه و مواردی از این دست، تنها موجب طولانی شدن عنوان می شوند. عنوان کوتاه، جایی برای زیاده گویی و یا استفاده از کلمات مترادف و تکرار واژگان نیست. در اغلب ژورنال ها بین ۵۰ تا ۶۰ حرف برای عنوان کوتاه مقالات در نظر گرفته شده.

رانینگ تایتل

چگونه عنوان کوتاه مقاله علمی (Running Title) بنویسیم؟

جذابیت یک مقاله ارتباط مستقیم به مهارت و تبحر نویسنده در استفاده از کلمات دارد. همه نویسنده ها به خوبی با این قضیه آشنایی دارند ولی گاهی برخی اشتباهات ناخواسته رخ می دهد. برای اینکه یک عنوان کوتاه مناسب و اصولی نوشته شود، لازم است تا بر اساس نوع پژوهش و نگارش از واژگان استفاده شود. به طور معمول عناوین کوتاه مقالات پژوهشی به سه صورت نوشته می شوند که عبراتند از:

۱- توصیفی

در این عناوین نویسنده تنها به موضوع مقاله اشاره دارد. استراتژی به کار گرفته شده در نگارش، مختص نویسنده است. تنها نکته مهم، پرهیز از نتیجه گیری مقاله توسط نویسنده است. در عنوان کوتاه توصیفی نباید خواننده از نتیجه پژوهش مطلع شود.

۲- خبری

عنوان کوتاه خبری برعکس توصیفی، دقیقا به نتیجه اشاره دارد. در واقع نویسنده نتیجه پژوهش را در عنوان کوتاه، اطلاع رسانی می کند. انتخاب نوع عنوان بر عهده نویسنده است و ارتباط به استراتژی شخصی و نحوه نگارش او دارد.

۳- پرسشی

نویسنده در عنوان کوتاه مقاله علمی می تواند از کلمات استفهامی نیز استفاده کند. به این صورت که نویسنده یک سوال و یا چالش ذهنی را ایجاد کرده تا خواننده به موضوع مقاله، علاقه نشان دهد.

پیشنهاد مطالعه:رفرنس نویسی مقاله چیست؟ | آشنایی با نکات مهم و نرم افزارهای رفرنس نویسی

انتخاب عنوان کوتاه مقاله

نحوه صحیح نگارش عنوان کوتاه مقاله علمی

انواع مقالات علمی نیاز به عنوان دارند.در این مورد تفاوتی بین مقالات توصیفی، پژوهشی و … وجود ندارد. عنوان مقاله حاوی اطلاعاتی از موضوع متن است. البته در پاره ای از اوقات با توجه ژورنال انتخابی، علاوه بر عنوان، runnimg titile هم لازمه کار است. عناوین طولانی، پیچیده، دارای واژگان تکراری و … به هیچ وجه جذابیتی ندارند. این موضوع هم برای خواننده اثر و هم ادیتور مجلات اهمیت زیادی دارد. البته عناوین بسیار کوتاه نیز، گویای مطلب نیستند و توصیه نمی شوند.

کلمات تخصصی نیز نمی توانند مفهوم مقاله را به درستی انتقال دهند و جایی در عنوان کوتاه ندارند. این عناوین کمتر جستجو می شوند و به ندرت در ذهن خواننده باقی می مانند. برخی از نویسنده ها برای ایندکس از واژگان زائد استفاده می کنند که اصلا ایده خوبی نیست. به خصوص استفاده از چنین کلماتی در ابتدای عنوان کوتاه مقاله علمی یک اشتباه بزرگ است.

نقطه، علامت گذاری و فاصله ها نیز در شمارش کاراکتر به حساب می آیند. بنابر این از کلمات محدودتری می توانید استفاده کنید. حداکثر استفاده از کاراکترها را داشته باشید زیرا عناوین بسیار کوتاه هم، جنبه عمومی دارند و بار علمی مقالات را کاهش می دهند.

به لحاظ درجه کیفی، تعداد کلمات عنوان به این ترتیب رتبه بندی می شود:

  • عالی= کمتر از ۸ کلمه
  • خوب= بین ۸ تا ۱۲ کلمه
  • متوسط= ۱۲ تا ۱۸ کلمه
  • ضعیف= ۱۸ تا ۲۴ کلمه
  • خیلی ضعیف= بیشتر از ۲۵ کلمه

پیشنهاد مطالعه: رفرنس نویسی مقاله چیست؟ | آشنایی با نکات مهم و نرم افزارهای رفرنس نویسی

اصول نگارش عنوان کوتاه مقاله

اصول نوشتن عنوان کوتاه مقاله علمی

  • عنوان متناسب با اهداف نویسنده باشد
  • عناوینمقالات علمی باید کوتاه ولی واضح باشند
  • عناوین گُنگ، پیچیده، همراه با ابهام مناسب نیستند
  • کلمات پُر کننده، حروف اضافه و … جایی در عنوان ندارند
  • در نگارش عنوان کوتاه از فعل و فاعل استفاده نکنید
  • عنوان حاوی فرمول های شیمیایی، اصطلاحات فنی و تخصصی  نباشد
  • پرهیز از اشتباهات گرامری در نگارش عنوان ضروری است
  • چینش کلمات به درستی انتخاب شود

الزام به نگارش عنوان کوتاه مقاله علمی در پاره ای اوقات وجود دارد. این به دلیل قوانین داخلی ژورنال مورد نظر است. قبل از اینکه مقاله را کامل کنید در مورد قالب بندی و اصول و مقررات نگارشی ژورنال مطلع شوید. نتیجه پژوهش و تحقیقات نویسنده در قالب یک مقاله علمی آماده می شود.بنابراین صرف وقت برای تدوین عنوان، کاملا منطقی است. گاهی یک سهل انگاری کوچک موجب می شود تا مقاله پژوهشی اکسپت نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا