آموزش مقاله نویسی

ویژگی‌های یک مقاله ردنشدنی را در این نوشته بخوانید!

بسیاری از افراد هستند که به چاپ مقاله‌ خود در مجلات خوب و معتبر بین‌المللی، تمایل نشان می‌دهند. با این وجود، نوشتن یک مقاله ردنشدنی که بتواند در مجلات معتبر اکسپت شده و به چاپ برسد، کار دشواری است؛ به خصوص ممکن است نوشتن مقالات برای اولین بار کمی‌ سخت و پیچیده باشد. در این مقاله، ویژگی‌های یک مقاله ردنشدنی و باکیفیت معرفی شده‌اند که اگر آن‌ها را رعایت کنید، به‌سادگی می‌توانید اکسپت چاپ مقاله خود را از یک مجله معتبر دریافت کنید.

 

ویژگی های یک مقاله ردنشدنی

 

ویژگی‌های یک مقاله ردنشدنی

یک مقاله خوب و باکیفیت ویژگی‌های مختلفی دارد. برای اینکه بتوانید یک مقاله ردنشدنی و باکیفیت تهیه کنید، لازم است که یک‌سری شرایط را در نظر گرفته و نکات خاصی را رعایت کنید.

قبل از شروع نوشتن مقاله:

·         موضوع اصلی مقاله و کلمات کلیدی آن را مشخص کنید.

موضوع مقاله باید جذاب، مهم و به‌روز باشد تا مجلات معتبر آن را چاپ کنند. موضوع مهمی ‌برای مقاله خود انتخاب کنید؛ موضوعی که مخاطبان خود را داشته باشد. همچنین موضوع شما باید به‌روز بوده و به علم و رشته شما اطلاعاتی اضافه کند. شاید بتوان گفت که حساس‌ترین قسمت مقاله، انتخاب موضوع است که نیاز به تحقیق و مطالعه زیادی دارد. در واقع انتخاب موضوع در اصطلاح، همان خشت اول دیوار مقاله است.

کلمات کلیدی مقاله نیز باید با موضوع اصلی آن مرتبط باشند و به شما در هنگام پژوهش و یافتن منابع برای موضوع اصلی کمک کنند؛ به همین دلیل انتخاب صحیح این کلمات نیز بسیار اهمیت دارد. در کنار آن به عنوان مقاله نیز دقت کنید. عنوان مقاله باید موضوع اصلی و حاصل یافته‌های مقاله را به مخاطب منتقل کند.

·         مخاطب خود را شناسایی کنید.

اگر شما بتوانید مخاطبان مقاله خود را به‌ درستی شناسایی کنید، بهتر می‌توانید یافته‌های اصلی خود را برای مخاطبان خاصی که به موضوع مقاله‌تان علاقه‌مند هستند، توضیح دهید. برای این کار نیز باید زمینه پژوهشی خوانندگان مقاله‌تان را بشناسید. در واقع مخاطبان شما باید بتوانند حاصل پژوهش شما را درک کرده و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

·         به جداول و شکل‌های مقاله اهمیت دهید.

شاید جالب باشد بدانید که برخی از دانشمندان تنها چکیده مقاله را مطالعه می‌کنند و بدون اینکه متن اصلی آن را بخوانند، به تفسیر شکل‌ها و جداول می‌پردازند. در این‌ صورت شکل‌ها و جداول مقاله شما باید درجه یک باشند و پیام و هدف مقاله را به مخاطب منتقل کنند. هنگام طراحی این موارد، آن‌ها را به درستی ترسیم کنید و مطمئن شوید که نتایج شما روی شکل یا جدول مربوطه به‌طور واضح قابل نمایش بوده و از نظری بصری نیز جذاب باشد. هم اشکال و هم جداول باید یک زیرنویس یا شرح مختصری داشته باشند. همچنین باید کاملا مشخص بوده و بتوانند موضوع را به وضوح بیان کنند.

·         به ساختار مقاله توجه کنید.

قطعا نویسندگان، دانشمندان یا داوران مجلات معتبر با ساختار مقاله علمی ‌پژوهشی کاملا آشنا هستند. همچنین در قسمت انتشارات هر دانشگاه استانداری برای نوشتن یک مقاله علمی‌ وجود دارد که باید رعایت شود. برای چاپ مقاله در مجلات معتبر نیز باید دستورالعمل مربوط به مقالات مجله موردنظر رعایت شود. در این‌ صورت برای نوشتن مقاله در قالب یک ساختار مشخص و استاندارد، بهتر است قسمت‌های مختلف آن را به خوبی بشناسید. عنوان و چکیده مقاله، مقدمه، مواد و روش‌ها، نتایج و بحث، منابع یا ادبیات مورد استناد مهم‌ترین قسمت‌های یک مقاله علمی ‌هستند که باید به‌ طور کامل در ساختار مقاله قرار بگیرند. توجه داشته باشید که اکثر مقالات خوب به چگونگی استفاده یا ترتیب سرفصل‌های مقاله اهمیت نمی‌دهند؛ اما به نحوه بیان و معرفی موضوع، روش صحیح معرفی موضوع، استفاده از داده‌های قوی و تفسیر و تحلیل صحیح مقاله اهمیت نشان می‌دهند. در نتیجه روی این موارد تمرکز کنید. برای این منظور می‌توانید مقاله‌های باکیفیت رشته و موضوع خود را مطالعه کرده و به ساختار آن‌ها توجه کنید.

هنگام نوشتن مقاله:

·         نکات نوشتاری را درنظر داشته باشید.

هدف از نوشتن مقاله، انتقال پیام یا یافته‌های نویسنده به مخاطب است که نویسندگان مقالات علمی ‌یا انتشارات دانشگاهی و یا داوران مجلات بین‌المللی به آن توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. برای این منظور مقاله شما باید واضح و قابل درک بوده، جملات آن ساختار مناسبی داشته باشد و در آن، از زبان و دستور زبان به صورت صحیح استفاده شده باشد. نوشتن یک مقاله و توجه به نکات نوشتاری آن، کار زمان‌بری است و به همین دلیل برای نوشتن یک مقاله ردنشدنی باید زمان زیادی را روی بخش‌های خاصی از مقاله کار کنید و با برنامه‌ریزی و مدریت زمان، مقاله باکیفیتی از لحاظ نوشتاری داشته باشید.

اگر می‌خواهید یک مقاله انگلیسی تهیه کنید، باید به نوشتار مقاله توجه ویژه‌ای نشان داده و زمان بیشتری را روی آن وقت بگذارید. در این‌گونه موارد نیز توصیه می‌شود مقاله را با زبان آکادمیک نوشته، پاراگراف‌ها را ترکیب کرده و اصول شیوایی کلام در زبان انگلیسی را رعایت کنید. اصل اول و مهم شیوایی کلام در زبان انگلیسی استفاده از جملات کوتاه است.

در این میان این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مقاله‌های باکیفیت چندین بار مرور شده و در صورت نیاز ویرایش می‌شوند. به همین دلیل بهتر است از همکاران، استاتید یا دوستان پژوهشگر خود بخواهید تا آن را مرور کرده و نظرات خود را برای تغییرات آن ارائه دهند. در این‌صورت می‌توانید از بازخورد دریافت‌ شده استفاده کرده و مقاله خود را کامل‌تر کنید. با این کار، سطح مقاله بالاتر رفته و احتمال اکسپت آن نیز افزایش پیدا می‌کند.

پس از نوشتن مقاله:

·         آن را ویرایش کنید.

برای اینکه به روند نوشتن مقاله خود سرعت ببخشید، سعی کنید افکار و ایده‌های خود را حین نوشتن مقاله یادداشت کنید. در مرحله نوشتن مقاله، نیازی نیست خیلی نگران املای کلمات، دستور زبان، سبک نگارش یا استفاده از کلمات صحیح و دقیق باشید؛ چون می‌توانید پس از آن کل مقاله را ویرایش کنید. اما هنگامی‌ که نوشتن اولیه مقاله یا همان پیش‌نویس آن را آماده کردید، باید اطمینان پیدا کنید که نگارش مقاله شما واضح، مختصر و مفید بوده و خواندن آن نیز ساده است.

·         روند نگارش جملات مقاله باید منطقی و منسجم باشد.

برای اتصال جملات می‌توانید از کلمات ربط‌دهنده اعم از بنابراین، در حالی‌ که، با این وجود، همچنین و… استفاده کنید. اما استفاده بیش‌از‌حد از این کلمات توصیه نمی‌شود. همچنین شما می‌توانید به جای استفاده مداوم از این کلمات، جمله‌های مرتبط با را علائم نوشتاری و نقطه‌گذاری اعم از دو نقطه یا نقطه ویرگول به یکدیگر متصل کنید. توجه داشته باشید که جملات و پاراگراف‌های شما باید با ترتیبی منطقی به هم متصل شوند. از یک نمای کلی تا جزئیات دقیق، از معرفی یک مدل تا توصیف نتایج مربوط به آن و یا سایر موارد، باید به‌صورت منطقی به هم متصل بوده و تمام جملات نیز باید به هم پیوسته باشند.

·         توجه داشته باشید که مقاله‌تان ساده و واضح نوشته شده باشد نه پیچیده و فانتزی.

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، هدف اصلی نوشتن مقاله، قابل‌ درک‌بودن آن است و اینکه بتواند در مجلات معتبر اکسپت شود. در نتیجه مقاله باید کاملا واضح و قابل درک باشد. برای این منظور می‌توانید جملات خود را مختصر و مفید بیان کرده و از به کار بردن کلمات اضافی در متن پرهیز کنید.

در مقالات انگلیسی نیز توصیه می‌شود از یک زبان نوشتاری غیرساده که شامل زبان انگلیسی غیربومی‌ است، استفاده کنید تا برای همه مخاطبان قابل فهم باشد. از به کاربردن اصطلاحات و کلمات محاوره‌ای خودداری کنید. مقاله باید توسط تمامی ‌افرادی که آن را بررسی می‌کنند، اعم از دانشمندان، داوران و حتی مخاطبان قابل درک و استناد باشد. همچنین سعی کنید از کلمات مخفف و علائم اختصاری که در زمینه مقاله شما رایج نیستند، استفاده نکنید؛ زیرا درک مقاله را سخت‌تر می‌کنند.

مقاله های مروری

 

جمع‌بندی مطالب

تهیه یک مقاله ردنشدنی پژوهشی باکیفیت برای چاپ در مجلات معتبر، کار سخت و زمان‌بری است. معمولا لازم است که مقاله خود را چندین‌ بار ویرایش کنید. اما فراموش نکنید که تمامی‌این ویرایش‌ها و زمان‌گذاشتن‌ها، ارزش چاپ‌شدن مقاله‌تان در یک مجله معتبر را دارد. به این نکته نیز توجه داشته باشید که تفاوتی ندارد بخواهید برای یک سخنرانی مقاله بنویسید یا برای ارسال مقاله به مجلات معتبر این کار را انجام دهید؛ در هر صورت، دنیای دانشگاهی و آکادمیک در کلیه نقاط جهان به فرهنگ‌های مختلف و ملیت‌های جداگانه تقسیم نمی‌شود. بنابراین، باید هنگام نوشتن مقاله مخاطب خود را کاملاً در نظر بگیرید و با رعایت دستورالعمل‌های لازم برای انتشار مقاله، یک مقاله ردنشدنی و عالی را آماده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا