آموزش مقاله نویسی

اصطلاحات رایج مقالات علمی برای چاپ در نشریات بین‌المللی و ISI

چاپ مقاله علمی در نشریات بین المللی پروسه ای سخت و زمان بر است. همه ژورنال های معتبر اصول و قواعد خاص خود را دارند و هر مقاله ای را اکسپت نمی کنند. تحقیق و نگارش مقاله آخرین مرحله نیست بلکه بعد از آن وارد مرحله اخذ تایید از نشریات معتبر می شوید. قبل از ارسال مقاله به نشریه مورد نظر، بهتر است با اصطلاحات مقالات علمی  آشنا شوید. این واژه ها در مقالات بین المللی و ISI کاربرد وسیعی دارد. برای اینکه مقاله زودتر منتشر شود، رعایت دقیق اصول مقاله نویسی و آشنایی با اصطلاحات رایج کمک کننده است.

چاپ مقاله ISI امتیاز زیادی برای نویسنده دارد و می تواند مسیر ادامه تحصیل و مهاجرت تحصیلی را هموارتر کند. آشنایی با جزئی ترین موارد در نگارش و چاپ مقاله، موجب می شود تا زمان بین ارسال و انتشار مقاله کوتاه تر شود. در برخی موارد تنها علت عدم پذیرش مقاله، آگاهی نداشتن نویسنده به اصطلاحات رایج مقاله نویسی است. اگر قصد نوشتن مقاله ISI را دارید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنم.

پیشنهاد مطالعه: آزاد سازی مدارک تحصیلی و روش های آن

اصطلاحات مقاله ISI

اصطلاحات رایج در چاپ مقالات علمیISI

در این مطلب به اصطلاحاتی پرداخته شده که در اغلب نشریات بین المللی به صورت عمومی استفاده می شود. هر نشریه با توجه به سیاست های داخلی از یک سری واژه ها و اصطلاحات خاص استفاده می کند. این اصطلاحات بین المللی هستند و ارتباطی با چاپ مقاله در وب سایت و یا نشریات عمومی ندارند. هر مقاله ای که نوشته شود برای چاپ در ژورنال آماده می شود.

Journal

ژورنال به معنای نشریه و مجله است. این اصطلاح در مورد نشریات بین المللی استفاده می شود. چاپ مقاله در ژورنال تابع مقررات خاصی است و بازه زمانی مشخصی دارد. برخی از ژورنال ها در قالب هفته نامه، فصلنامه و سالنامه مقالات را منتشر می کنند. انتشار سالانه یا دو سال یک بار ژورنال های معتبر بین المللی نیز رایج است.

Submit از اصطلاحات علمی مقاله

وقتی مقاله برای ژورنال مورد نظر ارسال می شود در واقع سابمیت شده است. Submit ارتباطی با پذیرش مقاله ندارد. از طریق وب سایت یا ایمیل و … نیز می توانید مقاله را سابمیت کنید. چنانچه این کار زیر نظر استاد راهنما انجام شود، نتیجه بهتری دارد.

Manuscript

فرم خطی یا دست نویس مقاله را Manuscript گویند. این اصطلاح مربوط به مقالاتی است که قبلا در هیچ نشریه ای چاپ نشده اند.

manuscript NO

یکی از اصطلاحات رایج برای چاپ مقالات علمی در نشریات همین مورد است. manuscriptv  NO کد و شماره مخصوصی است که پس از ارسال مقاله یا سابمیت دریافت می کنید. این کد برای شناسایی مقاله در مراجعات بعدی استفاده می شود

اصطلاحات انگلیسی مقاله علمی

Editor

ادیتور در اینجا کسی است که مدیریت نشریه را بر عهده دارد. ارسال مقاله به ۲ تا ۴ داور برای بررسی توسط Editor انجام می شود. داوران در حوزه های مختلف علمی متخصص هستند و نظر نهایی را به مدیریت ژورنال اعلام می کنند.

With Editor

وقتی Editor به چند داور برای بررسی مقاله نیاز دارد از این اصطلاح استفاده می شود. در واقع مقاله در حال بررسی است و پروسه داوری شروع شده.

Under Review

نتیجه همه تلاش ها و سختی ها بستگی به نظر داوران دارد. این اصطلاح نشان می دهد که مقاله تان در حال بررسی توسط داوران است

Refereeing

این اصطلاح نشان می دهد که مقاله تحت داوری است.

Revise از اصطلاحات مقاله علمی

این واژه به وجود ایراد و اشکال در مقاله اشاره دارد. برخی از اشکالات کوچک هستند( Minor Revise) که توسط ادیتور قابل رفع است. اما اشکالات بزرگ (Major Revise ) پس از اصطلاح، دوباره مورد بررسی قرار می گیرند. برای سرعت و سهولت در داوری بهتر است قسمت های تصحیح شده، BOLD شود.

figure captions

هر کدام از اصطلاحات مقاله علمی بار معنایی متفاوتی دارد. همه واژه ها لزوما منفی یا مثبت نیست. در واقع مولف با آشنایی به این اصطلاحات می تواند مقاله را در قالب چاپ نشریه مورد نظر، آماده کند. figure captions اشاره به اشکال در تصاویر، جداول و … دارد. مولف باید تصاویر و اشکال را در فایل ضمیمه دوباره ارسال کند.

پیشنهاد مطالعه: آزاد سازی مدارک تحصیلی و روش های آن

Resubmit

یکی از اصطلاحات علمی مقاله که اغلب با مردود شدن، اشتباه می شود واژه ریسابمیت است. در واقع مقاله نیاز به تغییرات اساسی دارد و لازم است تا مولف پس از حذف و اضافه برخی موارد، دوباره مقاله را برای نشریه ارسال کند. پیشنهاد می شود مقاله تان را به ژورنال های دیگری هم بفرستید شاید نتیجه بهتری داشته باشد.

شیرین ترین اصطلاحات مقالات علمی Accept

Accept به مفهوم پذیرفته شدن مقاله برای چاپ در ژورنال بین المللی است. این اصطلاح نشان می دهد که همه سختی ها و تلاش های نویسنده به ثمر نشسته و مقاله مورد تایید نشریه ISI بوده است. این امر به تبحر نویسنده، غنی بودن منابع اطلاعاتی و همچنین رعایت موازین و قالب استاندارد چاپ مقاله در نشریه انتخابی دارد.

پروف مقاله یا Galley Proofs

پس از ارسال مقاله به نشریه( سابمیت) تا چاپ، چندین مرحله وجود دارد. در پروف، مقاله توسط تیم ادیتوری فورمت بندی می شود. سپس برای آخرین تغییرات یک نسخه از مقاله به مولف ارسال می شود. در این مرحله امکان تغییر در محتوای مقاله وجود ندارد ولی برخی موارد نظیر حذف یا افزودن نام مولف و یا ترتیب نام نویسندگان و …. قابل تغییر است.

Reject

در بین اصطلاحات مقالات علمی ” ریجکت” بار منفی زیادی دارد. این اصطلاح به معنای مردود شدن مقاله از سوی ژورنال مورد نظر است. مقاله ای که مهر reject را دریافت می کند فاقد استانداردهای چاپ در آن ژورنال است. در واقع نویسنده، قالب مورد نظر ژورنال را رعایت نکرده و یا بار علمی مقاله مطابق با استانداردهای آن نشریه نیست.

ریجکت شدن مقاله موجب ناامیدی نویسنده می شود ولی هنوز راه دیگری وجود دارد. اگر مقاله تان مورد تایید ژورنال X قرار نگرفت، هنوز هم می توانید ژورنال های دیگر را امتحان کنید. در این صورت باید مقاله را برای چاپ در نشریات دیگری، ارسال کنید. احتمال اکسپت شدن مقاله ریجکتی در نشریات دیگر، وجود دارد.

چالش های خود در مسیر چاپ مقاله ISI را با ما در میان بگذارید تا راه حل مناسب ارائه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا