تحصیل در خارج از کشور

آزاد سازی مدارک تحصیلی و روش های آن

آزاد سازی مدارک تحصیلی برای برخی از افراد، حکم ضرورت را دارد. در واقع شاید خیلی ها با همان مدرک موقت بتوانند کار و زندگی خود را سر و سامان دهند اما برای همه اینطور نیست. برای مثال کسانی که به ویزای تحصیلی یا کاری نیاز دارند، قطعا باید اصل مدارک تحصیلی را ارائه دهند. حتی در اغلب موارد قبل از دریافت ویزا، لازم است تا همه مدارک آماده باشد. بدون تردید مدرک تحصیلی از مهم ترین موارد در پرونده های مهاجرتی است.

همه دانشجویان روزانه دانشگاه های سراسری، نیاز به آژادسازی مدارک تحصیلی دارند. این به دلیل تعهدی است که برای بهره گیری از آموزش رایگان، پذیرفته اند. به این معنی که دانش آموختگان مکلف هستند به میزان ترم های تحصیلی خود، در کشور خدمت کنند. البته این زمان برای پذیرفته شدگان مناطق ۲ و ۳ در مقطع کارشناسی دارای ضرایب بیشتری است.

اگر به هر دلیلی قصد آزاد سازی مدارک تحصیلی خود را دارید، با این مطلب از ” دستیار دانشجو” همراه شوید. همه مراحل و روش های آزادسازی مدارک تحصیلی در دانشگاه دولتی و آزاد را در ادامه می خوانید.

آزاد سازی مدرک تحصیلی دولتتی

روش های آزاد سازی مدارک تحصیلی

نحوه آزادسازی مدرک تحصیلی برای دانش آموختگان پسر و دختر یک فرق اساسی دارد. همه پسرها قبل از آزاد سازی مدارک تحصیلی، ابتدا باید وضعیت نظام وظیفه را مشخص کنند. در این مورد الزامی به ارائه کارت پایان خدمت نیست بلکه معافیت های موقت نیز، می توانند مدارک خود را آزاد کنند. معافیت تحصیلی نیز یکی از همین موارد است.

در واقع متقاضی آزاد سازی مدارک تحصیلی، از هر سن و جنسی که باشد، ابتدا تعهد خدمت خود را لغو می کند. این کار از طریق سامانه سجاد وزارت علوم انجام می شود. درخواست لغو تعهد ابتدا بررسی و بعد تایید خواهد شد. افراد با در دست داشتن این نامه تایید می توانند اصل مدرک تحصیلی را از دانشگاه مربوط، دریافت کنند. به خصوص برای مهاجرت تحصیلی به این مدرک نیاز دارید.

۳ راه مهم برای آزاد سازی مدارک تحصیلی وجود دارد که عبارتند از:

آزاد سازی مدرک تحصیلی با پرداخت هزینه تحصیل

آزادسازی مدرک تحصیلی از طریق کاریابی

آزادسازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

کسب دانشنامه تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی با پرداخت هزینه

یادآوری می کنم تنها دانش آموختگان دانشگاه های دولتی روزانه، تعهداتی در این زمینه دارند. این روش ساده و سریع است اما هزینه زیادی برای تان دارد. به این ترتیب که ناچارید کل هزینه مقطع تحصیلی خود را بپردازید. پس تنها افرادی که از تحصیلات رایگان استفاده کرده اند، شامل این قانون می شوند.

مبلغ پرداختی برای آزاد سازی مدرک تحصیلی ارتباط مستقیم به تعداد ترم و مقطع تحصیلی دارد. ملاک مبلغ هر ترم در زمان تحصیل دانشجو است و ترم های مرخصی، شامل هزینه نمی شوند. در موارد خاص نیز هزینه ها متعادل سازی می شود. برای مثال اگر بخشی از تحصیلات خود را در روزانه و بخشی را شبانه خوانده باشید، هزینه کمتری می پردازید. برای ترم های تحصیلی شبانه، هزینه ای دریافت نمی شود.

نحوه آزاد سازی مدارک تحصیلی با هزینه به این صورت است که ابتدا باید مدارک مقاطع پایین تر، آزاد باشد. این در مورد دانش آموختگان دکتری و کارشناسی ارشد صدق می کند. در این صورت حتما باید مدرک مربوط به کارشناسی، آزاد شده باشد. برعکس این قضیه صادق نیست. برای آزاد سازی مدرک کارشناسی نیازی به پرداخت هزینه آزاد سازی مدرک کارشناسی ارشد و دکتری نیست.

خواندنی: کامل ترین تقسیم بندی انواع مقالات علمی

 

مراحل آزاد سازی مدرک تحصیلی

آزاد سازی مدارک تحصیلی از طریق کاریابی

این شیوه هزینه بسیار کمتری از مورد قبل دارد اما صبر زیادی می خواهد. متقاضیان پس باید در طی این مدت، وضعیت سربازی و خدمت خود را روشن کنند. در این مورد داشتن کارت پایان خدمت الزامی است معافیت تحصیلی و …. برای آزادسازی مدرک از طریق کاریابی، معتبر نیست. در ضمن افرادی که در مقاطع بالاتر، مشغول به تحصیل هستند شامل این قانون نمی شوند.( دانشگاه دولتی نوبت صبح)

آزاد سازی مدارک تحصیلی از طریق کاریابی تابع قوانین وزارت کار و وزارت علوم است. در واقع متقاضی نتوانسته در مدت زمان تعیین شده، کار پیدا کند. با توجه به نبود امکانات کاریابی، برای بسیاری از افراد این مورد پیش می آید. توجه داشته باشید که برای آزاد سازی مدرک تنها دانشگاه دولتی روزانه در نظر گرفته می شود. اگر فردی هم زمان در دوره شبانه و … مشغول به تحصیل است، همچنان می تواند از این روش استفاده کند.

یک زمان ۶ ماهه جهت اشتغال به کار افراد، پس از تحصیل در نظر گرفته شده است. در طی این مدت متقاضی می تواند به کاریابی استان مراجعه کرده و تقاضای اشتغال به کار را ثبت کند. اداره کاریابی با توجه به مقطع تحصیلی و نوع آن، مشاغلی را پیشنهاد می دهد. در حال حاضر احتمال کاریابی از این طریق بسیار محدود تر شده است. بنابراین تعداد متقاضیان آزاد سازی مدارک تحصیلی از طریق کاریابی هر روز بیشتر می شود.

توجه

نکته مهم اینکه فاصله فراغت از تحصیل و تقاضای کار، نباید بیش از ۶ ماه باشد. پرداخت بیمه کاری در طی این مدت، منجر به لغو قرارداد کاریابی خواهد شد. تاریخ صدور کارت پایان خدمت، برای پسرها ملاک است. پس از طی ۶ ماه، با دریافت نامه عدم کاریابی از وزارت کار و رفاه اجتماعی، مقدمات آزاد سازی مدرک تحصیلی انجام می شود.

این نامه دارای اعتبار محدود یک ماهه است و در طی این زمان، باید اقدام لازم انجام شود.

آزادسازی مدرک تحصیلی با سابقه بیمه

این روش بدون هزینه و بسیار ساده تر است و برای افرادی که دارای سابقه کار و بیمه هستند، صدق می کند. چنانچه فرد متقاضی طبق قوانین برابر با مدت زمان تحصیل،تعهد خدمت را انجام دهد مشکلی با دریافت اصل مدرک تحصیلی ندارد. ملاک سابقه بیمه کاری است حتی اگر مدت کوتاهی کار کرده باشید، همان میزان از مدت زمان تعهد خدمت کاسته خواهد شد.

یک نکته مهم اینکه داشتن اشتغال در حین تحصیل، جزو سنوات خدمت محاسبه نمی شود. برای مثال فرد متقاضی نمی تواند برای دوره کارشناسی، سابقه بیمه کاری نیز ارائه دهد. مدت سربازی برای پسران، قابل افزودن به سابقه کاری است. برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری هستند، همه سال های تحصیل یکجا محاسبه می شود.

اگر در این زمینه سوالی دارید با ما در میان بگذارید، کارشناسان ” دستیار دانشجو” در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا