تحصیل در خارج از کشور

مزایای مهاجرت تحصیلی | چرا این روش بهترین روش مهاجرت است؟

مهاجرت تحصیلی؛ ادامه تحصیلات آکادمیک و ترسیم آینده‌ای پربار

مهاجرت تحصیلی یکی از تصمیم‌های مهم و چالش‌برانگیز در زندگی بسیاری از جوانان ایرانی است. اولین ایده مهاجرت تحصیلی، ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر دنیا و کسب مدرک از این دانشگاه‌ها است. اما مزایای مهاجرت تحصیلی تنها در این نکته خلاصه نمی‌شود. به ویژه که بخشی از متقاضیان، یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی را در وجه مهاجرتی آن می‌دانند. اما نیت اصلی مهاجرت تحصیلی، هرچه که باشد، این تصمیم و اقدام به آن، گامی موثر برای ترسیم آینده‌ای پربار است.

مزایای مهاجرت تحصیلی

آشنایی با مزایای مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از جوانان ایرانی جذابیت‌های ویژه‌ای دارد. بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان، مهاجرت تحصیلی را به عنوان امکانی برای تحصیلات بین‌المللی، آشنایی با فرصت‌های کار و زندگی در خارج از کشور و توسعه مهارت‌های شغلی می‌دانند. با این وجود مزایای مهاجرت تحصیلی فقط در این مزیت‌ها عمده خلاصه نمی‌شود. در ادامه تلاش می‌کنیم تا با ابعاد گوناگونی از موضوع مهاجرت تحصیلی و مزایای آن آشنا شویم.

تقویت رزومه

تجربه‌های شغلی نشان می‌دهد که بسیاری از کارفرمایان به جذب افرادی که تحصیلات بین‌المللی داشته‌اند، تمایل دارند. علاوه بر اعتبار مدرک، کارفرمایان، دانشجویان بین‌المللی را به چشم افرادی با پشتکار زیاد و دارای انگیزه قوی برای موفقیت می‌بینند. بنابراین مهاجرت تحصیلی، امکان فراهم آمدن شغلی مناسب را چه در ایران و چه در کشورهای دیگر افزایش می‌دهد.

تقویت مهارت‌های زبانی

تحصیلات بین‌المللی عموما به معنای آموختن و تقویت مهارت‌های زبانی در یک یا چند زبان جدید است. برای مثال یادگیری محتوای تحصیلی به زبان ایتالیایی، در دانشگاه‌های ایتالیا و امکان گفتگو با همکلاسی‌ها، استادان و مردم آن کشور، خودبه‌خود مهارت‌های زبانی شما را تقویت می‌کند.

آشنایی با فرهنگ‌های دیگر

یکی از مزایای مهاجرت تحصیلی کسب دانش در مورد فرهنگ‌ و سبک زندگی مردم کشور مقصد است. شما در طول دوره تحصیل خود می‌توانید از نزدیک با باورها، آداب و رسوم و عقاید مردمی با ملیت‌های گوناگون آشنا شوید و از تجربه‌های آن‌ها در زمینه‌های مختلف بیاموزید.

استفاده از بورسیه تحصیلی

بسیاری از افراد، تحصیل در خارج از کشور را فرایندی بسیار هزینه‌بر می‌دانند؛ اما به یاد داشته باشید که برخی کشورها شرایطی را به شما ارائه می‌دهند که بتوانید هزینه کمتری برای دریافت خدمات آموزش و تحصیل پرداخت کنید. از جمله این شرایط، استفاده از انواع بورس تحصیلی، تخفیف‌ها و وام دانشجویی است.

بررسی مزایای تحصیل در خارج از کشور

تحقیق و پژوهش بیشتر

دانشجویان بین‌المللی غالبا با تمرکزی بیشتر بر روی موضوعات پژوهشی خود کار می‌کنند. آن‌ها فرصت‌های نشست‌ها، سخنرانی‌ها و جلسات آزمایش و پژهش را از دست نمی‌دهند و تلاش می‌کنند از فرصت پیش آمده برای تحصیل بین‌المللی به بهترین شیوه بهره ببرند.

افزایش فرصت‌های شغلی

بسیاری از متقاضیان مهاجرت تحصیلی، افزایش فرصت‌های شغلی را یکی از مهم‌ترین مزایای مهاجرت تحصیلی می‌دانند. مهاجرت تحصیلی باعث کسب مجوز اقامت در کشوری جدید می‌شود و دانشجویان بین‌المللی این فرصت را دارند که در طول دوره تحصیل، فرصت‌های شغلی در آن کشور یا کشوری دیگر را بررسی کنند.

افزایش اعتماد به نفس

مهاجرت تحصیلی به معنای خروج شما از منطقه امن خانواده، گروه دوستان و مردم کشور خود است. زندگی در محیط بیگانه و جدید به شما اعتماد به نفس لازم را برای رشد و پیشرفت می‌دهد تا وقتی به کشور خود بازگشتید، فراتر از محدودیت‌های پیشین قدم بردارید.

تحصیل در رشته و دانشگاه مورد علاقه

متقاضیان مهاجرت تحصیلی عموما از پیش در مورد کشور، شهر، دانشگاه و رشته تحصیلی خود در خارج از کشور تحقیق می‌کنند و تمامی جوانب را می‌سنجند. آن‌ها حتی می‌توانند پیش از اقدام به مهاجرت با برخی از استادان آینده خود گفتگو کنند و در اطلاعاتی در مورد رشته دانشگاهی، موضوعات پژوهشی و امکانات تحصیلی دانشگاه خود کسب کنند.

آشنایی با مزایای مهاجرت تحصیلی در دستیار دانشجو

آشنایی با مراکز گردشگری

از دیگر مزایای مهاجرت تحصیلی ، فرصت دیدار از مراکز گردشگری فرهنگی، تاریخی، طبیعی و تفریحی در کشور مقصد است. شما در اوقات فراغت خود می‌توانید هر بار از یکی از اماکن تاریخی مانند موزه‌ها، کاخ‌ها، معابد و کلیساها و یا نقاط دیدنی طبیعی دیدن کنید. شکی نیست که هر بازدید به معنای آموختن چیزی جدید خواهد بود.

نگرانی‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی

زندگی و تحصیل در یک کشور دیگر بدون شک همراه با نگرانی‌هایی خواهد بود. بسیاری از دانشجویان نگران سختی ارتباط با استادان و همکلاسی‌های خود به دلیل ضعف مهارت‌های زبانی هستند. در چنین مواقعی به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و این مشکل برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی وجود دارد. از سوی دیگر بسیاری از دانشگاه‌ها برای دانشجویان جدید، کلاس‌ها و دوره‌هایی برای تقویت مهارت‌های زبانی تشکیل می‌دهند.

برخی از دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها، نگران آب‌وهوای نامناسب شهر و کشوری هستند که دانشگاه مورد نظر آن‌ها در آن قرار دارد. برای مثال، تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای شمال اروپا یا کانادا به معنای تحصیل و زندگی در کشورهایی سردسیر است. در این مورد باید گفت که شما بیشتر طول دوره تحصیل را قرار است در خوابگاه و یا کلاس‌های دانشگاه بگذرانید و به طور قطع در این مکان‌ها با چالش‌های آب‌وهوایی روبرو نیستید.

احساس غربت نیز یکی دیگر از نگرانی‌های متقاضیان مهاجرت تحصیلی است؛ ولی فراموش نکنید که تحمل سختی‌های مهاجرت تحصیلی به معنای پی‌ریزی آینده‌ای پربار از نظر ادامه تحصیل، کار و زندگی برخوردار از رفاه مادی برای شما است.

بررسی نکات مهم برای مهاجرت تحصیلی

اقدام برای مهاجرت تحصیلی را از کجا آغاز کنیم؟

مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و پرطرفدارترین شیوه‌های مهاجرت است. این شیوه از مهاجرت، فرصت ادامه تحصیلات دانشگاهی در خارج از کشور، فرصت کار در خارج از کشور، فرصت گردشگری در کشوری دیگر و امکان زندگی موقت یا دائم در کشوری دیگر را برای متقاضیان خود فراهم می‌‎کند.

روند مهاجرت تحصیلی با تحقیق در مورد کشور مقصد، دانشگاه و رشته مورد نظر شما برای ادامه تحصیل آغاز  می‌شود. سپس باید در مورد پذیرش یا اپلای در آن دانشگاه اطلاعاتی کسب کنید. پیشنهاد می‌شود پیش از هرگونه اقدام برای مهاجرت تحصیلی، به این پرسش‌ها پاسخ دهید؛ زیرا بخشی از نقشه راه را برای شما روشن می‌کند.

  • در چه رشته‌ای می‌خواهم تحصیل کنم؟
  • چه کشوری را برای مقصد در نظر دارم؟
  • کدام دانشگاه‌ها را ترجیح می‌دهم؟
  • آیا شرایط اقتصادی من با هزینه‌های تحصیل و زندگی دانشجویی در کشور مقصد همخوانی دارد؟
  • آیا شرایط کلی من با مقطع، رشته تحصیلی و شرایط دانشگاه مورد نظر تطابق دارد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا