آموزش مقاله نویسی

نرم افزارهای رفرنس دهی – آموزش نحوه کار با این نوع از نرم افزارها

رفرنس دهی و نرم افزارهای آن

همانطور که می‌دانید شیوه رفرنس دهی در مقالات پایان نامه مخصوصا اگر در مقطع کارشناسی ارشد باشد، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و شما نیز برای اینکه بتوانید این کار را انجام دهید باید با نرم افزارهای رفرنس دهی آشنایی داشته و نحوه کار با آن‌ها را بلد باشید. نرم افزارهای زیادی برای انجام این کار وجود دارد و با دانلود و نصب هر کدام بر روی سیستم خود، قادر خواهید بود که رفرنس دهی را بر روی مقاله پایان نامه انجام دهید. در این مطلب از سایت دستیار دانشجو با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره نرم افزارهای رفرنس دهی به دست آورید.

آشنایی با نرم افزارهای رفرنس دهی

نرم افزارهای رفرنس دهی

نرم افزارهای رفرنس‌دهی زیادی در سراسر وب وجود دارند، اما کار با برخی از آن‌ها بسیار سخت است و برخی نیز قابلیت‌های کمی را در خود جای داده‌اند. در ادامه می‌توانید سه نرم افزار مندلی، اندنوت و زوترو را مشاهده کنید که جزو برترین نرم افزارهای رفرنس‌دهی هستند.

نرم افزار مندلی (Mendeley)

اولین نرم افزاری که برای رفرنس دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیار پیشرفته نیز است، نرم افزار مندلی بوده که کاربران زیادی از آن استفاده می‌کنند. در این نرم افزار بیش از ۱۶۰۰ استایل رفرنس قرار داده شده که استفاده از آن نیز رایگان می‌باشد. نرم افزار مندلی با سیستم عامل‌های Linux، MAC، IOS سازگار می‌باشد. با استفاده از این نرم افزار به سادگی می‌توانید مدیریت و سازماندهی تحقیقات را به صورت رایگان داشته باشید. این نرم افزار یک نسخه پرمیوم دارد که با استفاده از آن می‌توانید قابلیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی را در مقاله‌های خود استفاده کنید.

آشنایی با نرم افزار مندلی در درستیار دانشجو

نرم افزار مندلی پشتیبانی بسیار قدرتمندی دارد که باعث می‌شود از دیگر رقبا پیشی بگیرد و کاربران زیادی را جذب کند. این نرم افزار شبکه اجتماعی مخصوص خود را دارد و با مراجعه به آن‌ها می‌توانید سوال‌های مربوط به مندلی را مطرح کنید تا به شما جواب بدهند.

نرم افزار اندنوت (Endnote)

اندنوت نرم افزاری است که با امکانات و نحوه عملکرد خودش توانسته که نظر کاربران را جلب کند. این نرم افزار توسط موسسه تومانوس (Thomson Scientific) تهیه و عرضه شده است هدف آن ایجاد ابزاری کارآمد جهت مدیریت اطلاعات کتابشناختی و سازماندهی منابع می‌باشد. نسخه اورجینال این نرم افزار حدود ۲۵۰ دلار می‌باشد و همین امر باعث شده که کاربران اغلب از نسخه کرک شده آن استفاده کنند.

نرم افزار زوترو (Zotero)

زوترو یکی دیگر از نرم افزارهای رفرنس دهی است که مورد پسند کاربران قرار گرفته و کار با آن بسیار ساده است. یکی از برجسته‌ترین ویژگی این نرم افزار پاسخ دهی به کاربرانی است که رفرنس دهی را برای توسعه پروژه‌های علمی انجام می‌دهند. در حال حاضر این نرم افزار، یکی از جدی‌ترین رقبای اندنوت و مندلی است که از لحاظ مدیریت منابع علمی در حال توسعه می‌باشد. این نرم افزار در مدت کوتاهی که به جمع رقبای خود پیوست، توانست که به یکی از اصلی‌ترین نرم افزارهای رفرنس دهی در بین استادان، پژوهشگران، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تبدیل شود.

آشنایی با نرم افزار زوترو در دستیار دانشجو

قابلیت‌های نرم افزارهای رفرنس دهی

نرم افزارهایی که برای رفرنس دهی تولید شده‌اند، دارای قابلیت‌ها و کارایی مشابهی هستند. اما در برخی از آن‌ها ویژگی‌هایی نهاده شده است که آن‌ها را منحصر به فرد می‌کند. در برخی نرم افزارها نیز امکانات ساده‌ای وجود دارد، اما سرعت ارائه سرویس آن‌ها بسیار بیشتر از دیگر نرم افزارها است. در ادامه قابلیت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که یک نرم افزار رفرنس دهی حتما باید آن‌ها را داشته باشد:

  • ایجاد پایگاه داده برای هر پروژه به اشکال مختلف
  • امکان برقراری ارتباط با پایگاه‌های داده و ویرایش آن‌ها
  • امکان انتقال و ذخیره پایگاه داده و کتابخانه آن
  • وجود قابلیت جستجو بین داده‌های پایگاه
  • امکان ایجاد فهرست منابع برای مقاله، پایان نامه و موارد دیگر بر اساس استاندارد رفرنس
  • بروز رسانی کتابخانه در هر زمان و از راه دور
  • امکان انتقال داده‌ها از یک کتابخانه به کتابخانه دیگر
  • ذخیره و سازماندهی جداول، تصاویر و نمودارها در کتابخانه مجازی

آیا استفاده از نرم افزارهای رفرنس نویسی ضروری است؟

معمولا رفرنس دهی باعث کمتر شدن زمان مورد نیاز برای ارائه پروژه است و کسانی که از نرم افزارهای رفرنس دهی استفاده نمی‌کنند، این موضوع را درک نخواهند کرد و در طول کامل کردن مقاله متوجه می‌شوند که وقت زیادی را هدر داده‌اند. همانطور که می‌دانید هر مجله، روزنامه، مقاله و موارد دیگر از یک شیوه رفرنس دهی استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که اگر شما، مقاله را به یک مجله ارسال کنید و شیوه رفرنس دهی مطابق میل آن نباشد، مقاله شما رجکت خواهد شد. حال شما می‌خواهید که شیوه رفرنس دهی را تغییر دهید که ممکن است ساعت‌ها از شما وقت بگیرد.

آشنایی با قابلیت‌های نرم افزارهای رفرنس دهی در دستیار دانشجو

در صورت مواجه شدن با این مشکل به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتما از نرم افزارهای رفرنس دهی استفاده کنید، زیرا آن‌ها می‌توانند بسیاری از کارهای شما را در کمتر از چند ثانیه انجام دهند که در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود. البته اگر با نرم افزار مورد نظر آشنایی نداشته باشید، ممکن است چند دقیقه درگیر پروژه خود برای رفرنس دهی باشید، اما به طور کلی بهتر از تلف کردن ساعاتی از وقت خود است.

سخن پایانی

در این مطلب از وب‎سایت دستیار دانشجو سعی کردیم که بهترین نرم افزارهای رفرنس دهی را به شما معرفی کنیم و نحوه کار با آن‌ها را بگوییم. این نرم افزارها به صورت ماهانه بروز رسانی شده و با هر بروز رسانی، قابلیت‌های جدیدی به آن افزوده می‌شود که می‌تواند کار با آن‌ها را راحت‌تر کند. نرم افزارهای دیگری مانند ریف‌ورکس (Refworks) و بیت سونومی (Bit Sonomy) نیز برای رفرنس دهی استفاده می‌شوند، اما باید بدانید کار با آن‌ها کمی دشوار است و می‌تواند وقت شما را بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا