آموزش پایان نامه نویسی

معرفی برترین موتورهای جستجوی علمی

دسترسی به منابع و مقالات علمی برای پژوهشگران اهمیت زیادی دارد. به طور خاص یک دانشجو به تنهایی نمی تواند سطح وسیعی از اطلاعات را گردآوری کند. موتورهای جستجوی علمی از مهم ترین منابع برای مقاله نویسی هستند و کمک حال دانشجویان در تحصیلات تکمیلی به حساب می آیند. برای انجام یک تحقیق علمی لازم است تا دانشجو، اطلاعات وسیعی از مقالات چاپ شده علمی و ژورنال های پژوهشی داشته باشد. این مهم از طریق پایگاه داده علمی و موتورهای جستجو امکان پذیر است.

همه افرادی که در تحصیلات تکمیلی، امور پژوهشی، تحقیقات علمی و … فعالیت دارند، کاربران اصلی موتورهای جستجو هستند. مهم اینست که دانشجو و محقق بتواند به پایگاه های علمی غنی دسترسی داشته باشد. جامع و سریع بودن از مهم ترین مولفه های تاثیرگذار در اعتبار موتورهای جستجوی مقالات علمی است. با توجه به اینکه اغلب جوانان در این زمینه اطلاعات کمی دارند، ” دستیار دانشجو” ۳ منبع قوی از موتورهای جستجو را معرفی کرده است.

با استفاده از اطلاعات جامع و منابع علمی در پایگاه های معرفی شده، به راحتی می توانید اطلاعات علمی مورد نظر را جمع آوری کنید. به خصوص در مقاله نویسی و تهیه مقاله ISI نیازمند دسترسی به منابع جامع تری هستید.

موتور جستجوی مقالات علمی

۱-جامع ترین موتورهای جستجوی علمی:Google Scolar

گوگل اسکولار یا گوگل اسکالر از سریع ترین و قوی ترین سرویس های جستجوی مقالات علمی است. با استفاده از منابع این پایگاه دیگر نیازی به جستجو در سایر منابع ندارید. این سرویس از سوی گوگل ارائه شده و به صورت تخصصی برای ارائه خدمات به متخصصین فعالیت دارد. انواع کتاب ها و مجلات تخصصی را می توانید در Google Scolar جستجو کنید.

در گوگل اسکولار، امکان دسته بندی اسناد علمی- پژوهشی بر اساس این موارد فراهم است:

  •  بر اساس موضوع مقاله
  • نام نویسنده
  • موسسه یا نهاد منتشر کننده
  • تاریخ انتشار
  • نام نشریه

Google Scolar بر اساس نتایج جستجو، دسته بندی هایی را ارائه می دهد. کار با این پایگاه بسیار ساده و آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. مقالات با توجه به تعداد ارجاعات رتبه بندی می شوند و در لیست جستجو قرار می گیرند. کاربران امکان اعمال فیلترهای مختلف را در موتور جستجوی مقالات علمی دارند. فیلتر زمانی یکی از کاربردی ترین امکانات در گوگل اسکولار است.

برای استفاده از امکانات Google Scolar ابتدا وارد حساب گوگل خود شوید. پس از ورود می توانید مقالات مورد علاقه خود را بر اساس دسته بندی یا فیلتر مشخص، نشانه گذاری کنید. این کار می تواند در مراجعات بعدی به سرعت دسترسی به مقالات کمک کند. اگر برای اولین بار از موتورهای جستجوی مقالات علمی استفاده می کنید قطعا Google Scolar بهترین انتخاب است.

پیشنهاد مطالعه: چگونه برای مقاله علمی، عنوان کوتاه بنویسیم؟(Running Title)

معرفی موتورهای جستجوی آکادمیک

۲-حرفه ای ترین موتورهای جستجوی علمی: Scopus

 

اسکوپوس از قدرتمندترین پایگاه های داده علمی است و برای جستجوی حرفه ای مقالات علمی پیشنهاد می شود. در این پایگاه منبع عظیمی از مجلات علمی، کتب و اسناد، مقالات پژوهشی و آکادمیک جمع آوری شده است. ابزار هوشمند پایگاه علمی اسکوپوس در زمینه پزشکی، علم و فناوری، علوم اجتماعی و علوم انسانی، بهترین و به روز ترین مقالات را در اختیار کاربران قرار می دهد.

اسکوپوس بیش از ۵۷ میلیون مقاله را در دیتابیس خود فراهم کرده و به طور دائم بر این تعداد افزوده می شود. با اسکوپوس خیال تان راحت است که هیچ مقاله یا اسناد منتشر شده ای را از دست نمی دهید. دسترسی به جدیدترین مقالات نویسنده ها و مراکز دانشگاهی از طریق اسکوپوس کار ساده ای است.

پایگاه Scopus امکانات وسیعی را در اختیار کاربران قرار می دهد. از جمله می توان به امکان نشانه گذاری اسناد و مرور لیست مقالات و مجلات علمی اشاره کرد. در ضمن کاربران می توانند مقالات رفرنس یک مقاله را نیز استفاده کنند زیرا همه منابع در این پایگاه، طبقه بندی شده است. جالب تر اینکه اسکوپوس برای مقالات، تجزیه تحلیل آماری دقیقی را نیز ارائه می دهد. این تحلیل بر اساس نویسنده، موسسات تحقیقاتی و یا نوع سند و موضوع در منطقه یا کشور انجام می شود.

یکی دیگر از امکانات مرکز داده های Scopus، امکان مقایسه ۱۰ ژورنال به صورت هم زمان است. این ویژگی در تنظیم و نگارش مقالات علمی، کمک به سزایی است. ماژول تخصصی تحلیلی اسکوپوس قابلیت تنظیم بر اساس معیارهای متفاوت را دارد و داده ها را به صورت نمودار و یافته های بصری نمایش می دهد.

نکته مهم

با همه این مزایا یک ضعف بزرگ در اسکوپوس دیده می شود و آن پرداخت حق اشتراک برای استفاده از خدمات پایگاه است. در واقع اسکوپوس از موتورهای جستجوی مقالات علمی رایگان نیست و نیازمند پرداخت هزینه اشتراک است. مراکز تحقیقاتی و آکادمیک که می خواهند از امکانات کامل پایگاه داده ها استفاده کنند، باید مبلغ آن را نیز بپردازند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر مشکلاتی جهت پرداخت حق عضویت کاربران ایرانی وجود دارد. البته همیشه راهی برای پرداخت و استفاده از منابع علمی در این پایگاه، وجود دارد. پرداخت وجه مانعی برای کاربران نیست و قطعا ارزشش را دارد.

موتورهای جستجوی آکادمیک

۳-جستجوی مقالات با Academic Search

پایگاه آکادمیک سرچ به نسبت دو منبع معرفی شده، جدیدتر است. این سرویس از سوی شرکت مایکروسافت از سال ۲۰۱۴ ارائه شده است هدف این است که آکادمیک سرچ به بزرگترین و برترین دستیار پژوهشی کابران تبدیل شود. سرویس ذکر شده بر اساس الگوریتم های جستجوی نوین (Object-level Vertical Search) توسعه یافته و همواره رو به رشد است. بدون شک آکادمیک سرچ یکی از بهترین موتورهای جستجوی مقالات علمی به حساب می آید.

Academic Search شبکه ای گسترده از متا دیتا را در اختیار دارد. انواع مقالات علمی منتشر شده را می توانید از این طریق جستجو کنید. مقالات مجلات، کنفرانس های علمی و داده های چاپی موسسات آموزشی و مراکز علمی نیز در این پایگاه قابل دسترسی است. طبق ادعای مایکروسافت، بیش از ۸۰ میلیون مقاله پژوهشی در این پایگاه ثبت شده است.

کار با Academic Search مایکروسافت برای کاربران بسیار ساده است. مقالات بر اساس نام موسسات آموزشی یا نویسنده دسته بندی شده است. کنفرانس ها و ژورنال ها نیز دارای دسته بندی بر اساس زمان انتشار هستند. پایگاه رایگان مایکروسافت آکادمیک سرچ قابلیت دسته بندی نتایج جستجو طبق کلید واژه و تعداد ارجاعات را نیز دارد.

تجربه کار با کدامیک از موتورهای جستجوی مقالات علمی را دارید؟ به نظرتان نام کدام سرویس در این لیست خالی است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا