تحصیل در خارج از کشور

شرایط ادامه تحصیل در خارج از کشور

امروزه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که در تمامی خانواده‌ها حداقل یک تحصیلکرده وجود دارد. همین مسئله منجر شده تا دغدغه‌های زیادی نصیب افراد شده که از جمله شایع‌ترین آن می‌توان به کسب‌وکار، درآمد، ادامه تحصیل، سربازی و…اشاره کرد. همین مسئله منجر شده تا یکی از اهداف این دسته از افراد به ادامه تحصیل در خارج از کشور ختم شود. هر چند که کمتر کسی را می‌توانید پیدا کنید که به ادامه تحصیل در کشوری پیشرفته و البته دانشگاهی معتبر علاقمند نباشد. اما نکته اینجاست که همواره مسائل زیادی وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کنید. از همین‌رو در ادامه این مقاله در نظر داریم توضیحاتی خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

هدف داشته باشید

یکی از کلیدی‌ترین مواردی که باعث می‌شود شما آمادگی ادامه تحصیل در خارج از کشور را داشته باشید، انتخاب هدفی درست و متناسب با علایق‌تان می‌باشد. درواقع شما باید آرمان‌ها و ایده‌هایی که احساسات و افکارتان را احاطه کرده درنظر گیرید تا با استفاده از آن در تحصیل نیز به موفقیت دست پیدا کنید. از همین رو نباید تنها و صرفا تحصیل را هدف نهایی زندگی‌تان قرار دهید. اغلب انگیزه‌های متفاوتی وجود دارد که با شروع تحصیل آغاز می‌شوند اما به مرور زمان حین تحصیل انگیزه‌ها تغییر پیدا کرده و یا به طور کلی از بین می‌روند. مهم اینجاست که هدف و مقصود نهایی آنها از تحصیل در خارج از کشور چه باشد . قطعا انتخاب یک هدف درست ، برنامه ریزی شده و به دور از خیال پردازی سبب می شود تا آینده درخشانی را برای خود رقم بزند.

ادامه تحصیل در خارج از کشور

هزینه‌ها را مشخص کنید

شاید بتوان مهم‌ترین بخش ادامه تحصیل در خارج از کشور را به هزینه ها اختصاص داد. هزینه‌ها همواره به عنوان یک غول بزرگ شناخته می‌شوند که افراد چه متقاضی تحصیل در ایران و چه خارج از کشور باشند باید فکر چاره‌ای برای آن باشند و برنامه‌ریزی درستی را پیشه کنند. درواقع هزینه‌ها را به راحتی می‌توانند نحوه زندگی و حتی روند تحصیل شما را تحت تاثیر قرار داده و حتی مختل نمایند. این مسئله خصوصا برای آن دسته از داوطلبانی که خارج از کشور و دور از خانواده مشغول به تحصیل هستند بسیار نمود پیدا می‌کند چون شرایط در کشوری بیگانه با وطن کاملا متفاوت است. از همین‌رو قبل از هرگونه اقدام نسبت به هزینه‌ها آگاهی پیدا کرده و بودجه خود را مشخص نمائید. در این راستا، مشاورین و متخصصین دستیار دانشجو میتوانند به شما کمک نمایند.

انتخاب بهترین کشور برای ادامه تحصیل در خارج از کشور

یکی از سخت‌ترین مراحلی که در روند ادامه تحصیل در خارج از کشور پیش روی شما قرار می‌گیرد، انتخاب کشوری مناسب است. مطمئنا انتخاب کشوری از میان قاره‌های آسیا، اروپا، آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اقیانوسیه و آفریقا دغدغه ای مهم برای اشخاصی‌ست که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند. هر چند که اغلب افراد تجربه متفاوت و فوق‌العاده‌ای را از زندگی و تحصیل در کشوری دیگر بدست می‌آورتد اما بهتر است کمی واقعی تر درباره این موضوع فکر کنند چون قطعا همه چیز به زیبایی آنچه میگویند نیست !

تعیین دانشگاه مناسب

همه میدانیم دانشگاه صرفا مکان خاصی نیست، اما میتواند آینده، آروزها و رویاهای‌مان را به واقعیت تبدیل نماید. از همین‌رو انتخاب یک دانشگاه خوب خصوصا زمانی که صحبت از ادامه تحصیل در خارج از کشور می‌شود بسیار اهمیت پیدا می‌کند. به همین دلیل است که به عقیده بسیاری از متخصصان نکات خاصی را باید در انتخاب دانشگاه مناسب در نظر گیرید. هرچند که مشاورین دستیار دانشجو می‌توانند به شما کمک کنند اما آگاهی از برخی نکات موجود خالی از لطف نیست. از جمله این نکات عبارتند از؛

* امکانات

در انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور باید امکانات دانشگاه را بررسی کنید . خوابگاه می تواند یکی از این امکانات باشد . بررسی این که آیا خوابگاه در اختیار شما قرار می گیرد ؟ اگر پاسخ مثبت است ، خوابگاه دارای چه شرایطی می باشد و چه امکاناتی دارد . پس بررسی شرایط محیطی دانشگاه امری لازم و ضروری است.

* شرایط محیطی

در انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور باید شرایط محیطی دانشگاه را بررسی کرد شاید در ابتدا بررسی این موضوع غیر مفید تلقی شود ، اما در اصل بسیار مهم و مفید است . این شرایط شامل آب و هوا ، شرایط اقلیمی و وسعت آن ناحیه است .

* اعتبار دانشگاه

مساله ی مهمی به نام اعتبار جهانی دانشگاه در انتخاب دانشگاه مناسب برای تحصیل در خارج از کشور ، وجود دارد . هر ساله تعداد زیادی موسسه معتبر در سطح دنیا ،  لیستی از تمامی دانشگاه های دنیا تهیه می کند و تازه بعد از تهیه این لیست ، کار اصلی آنها شروع شده و  اقدام به تهیه ویژگی هایی برای بررسی اعتبار آنها می کنند . این ویژگی ها هر ساله در حال تغییر است. به همین دلیل مشورت گرفتن از متخصصان و مشاوران دستیار دانشجو میتواند مسیر درست را به شما نشان دهد.

مدارک لازم جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور

مدارک لازم جهت تحصیل در خارج از کشور

همانطور که میدانید برای تحصیل در هر دانشگاهی و در هر کشوری باید مدارکی را ارائه دهید، این مدارک با توجه به کشور و دانشگاه انتخابی شما متفاوت است اما برخی موارد در تمامی آن‌ها یکسان است که عبارتند از؛

  • رزومه تحصیلی که باید در رابطه با سوابق تحصیلی، محل زندگی، تحقیقاتی که انجام داده‌اید، شغل و… توضیحاتی را شرح دهید.
  • آخرین مدرک تحصیلی را به همراه ریزنمرات ترجمه نمائید. البته پس از آن باید مهر تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه را به همراه داشته باشد.
  • پاسپورت شما حداقل ۶ ماه از اعتبار آن مانده باشد.
  • مدرک زبان بین‌المللی آیلتس یا تافل را در اختیار داشته باشید.
  • در مقاطع بالا ارائه پروپوزال میتواند شانس شما را برای پذیرش افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا