تحصیل در خارج از کشور

کمک هزینه اسکالرشیب چیست | آشنایی با انواع مختلف اسکالرشیپ دانشگاه

کمک هزینه اسکالرشیب چیست؟

کمک هزینه اسکالرشیب شامل انواع مختلف کمک‌ هزینه‌های تحصیلی می‌شود که در مقاطع مختلف تحصیل عالی بر اساس ضوابط مشخص و معیارهای مختلفی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. این کمک هزینه انواع مختلفی دارد که اصلی‌ترین آنها بر اساس شایستگی، نیاز، و قابلیت‌های ورزشی به دانشجویان عرضه می‌شود. در موارد زیادی پیش می‌آید که از اصطلاحاتی مثل بورس تحصیلی، گرانت، و کمک هزینه تحصیلی برای اشاره به اسکالرشیب استفاده می‌شود.

آشنایی با انواع اسکالرشیپ

در ادامه این مطلب از دستیار دانشجو، ضمن معرفی اسکالرشیب، تفاوت آن با انواع دیگر کمک هزینه‌های تحصیلی معرفی می‌شود.

تعریف کمک هزینه اسکالرشیب

کمک هزینه اسکالرشیب (Scholarship) نوعی پاداش مالی است که به دانشجویان برای ادامه تحصیل در یک مقطع خاص تحصیلی داده می‌شود. این پاداش‌ها اغلب بر اساس قواعد متفاوتی مانند شایستگی آکادمیک یا دانشگاهی، تفاوت‌های نژادی و جسمی، مهارت ورزشی، نیاز مالی، و مواردی مانند این به دانشجویان اختصاص می‌یابد. در مواردی نیز ترکیبی از این ویژگی‌ها به عنوان معیار اسکالرشیب در نظر گرفته می‌شود. ویژگی‌های اسکالرشیب به نوعی اهداف، ارزش‌ها، و نیات موسسه اهدا کننده را منعکس می‌کنند.

در حالی که بورس‌های تحصیلی اغلب یک بار برای یک دوره مشخص تحصیلی به دانشجویان تعلق می‌گیرند و صلاحیت آنها در یک مرحله ارزیابی می‌شود، کمک هزینه اسکالرشیب اغلب به صورت ماهانه و با نظارت بر حفظ شایستگی دانشجو ارائه می‌شوند. در بسیاری از موارد برای برخورداری از اسکالرشیب دانشجویان لازم است که صلاحیت خود را در طول دوره اسکالرشیب، با مواردی مانند حفظ حداقل نمرات مورد نظر یا مشارکت در بعضی از فعالیت‌ها حفظ کنند.

آشنایی با کمک هزینه اسکالرشیب در دستیار دانشجو

تفاوت کمک هزینه اسکالرشیب با انواع دیگر کمک هزینه‌ها

همان طور که پیشتر اشاره شد، در موارد زیادی از اصطلاح کمک هزینه تحصیلی یا بورس تحصیلی برای اشاره به اسکالرشیب استفاده می‌شود. این در حالی است که انواع مختلفی از کمک هزینه‌های تحصیلی وجود دارد که با شرایط مختلفی به دانشجویان عرضه می‌شوند. به صورت کلی لازم است به یاد داشته باشیم که اسکالرشیب شامل یک جنبه نیاز مالی، اما در عین حال شامل موارد دیگری نیز می‌شود. بعضی از معمول‌ترین کمک هزینه‌های اسکالرشیب شامل موارد زیر می‌شود:

  • اسکالرشیب دانشگاهی: برای این نوع از اسکالرشیب دانشجویان لازم است حداقل معدل مورد نظر دانشگاه یا موسسه ارائه دهنده اسکالرشیب را کسب کنند. این نوع از اسکالرشیب با استفاده از نمرات آزمون‌های معتبر نیز به دانشجویان اعطا می‌شود.
  • اسکالرشیب ورزشی: این نوع از کمک هزینه‌ها عموما بر اساس کارکرد ورزشی دانشجویان به آنها اختصاص می‌یابد و به عنوان روشی برای انتخاب ورزشکاران مناسب برای تیم‌های ورزشی دانشجویی در دانشگاه‌های مختلف شناخته می‌شود.
  • شایستگی تحصیلی: این نوع از اسکالرشیب بر اساس شایستگی دانشجو در کسب نمرات معیار مورد نظر، مشارکت در بعضی از فعالیت‌های علمی، و مواردی مانند این به دانشجویان تعلق می‌گیرد.

در مقابل کم هزینه اسکالرشیب که بر اساس معیارهای متفاوت صلاحیت به دانشجویان تعلق می‌گیرد، بورس‌های تحصیلی اغلب بر اساس نیاز مالی به افراد تعلق می‌گیرد. در هیچ یک از این موارد دانشجو ملزم به بازپرداخت کمک هزینه نیست. با این حال، معمولا دانشجویی که از اسکالرشیب برخوردار می‌شود لازم است از توانمندی‌های  بیشتری از دانشجویی که بورس دریافت می‌کند برخوردار باشد. علاوه بر این، دانشجویانی که با اسکالرشیب تحصیل می‌کنند معمولا لازم است که صلاحیت خود را در طول دوره تحصیل حفظ کنند.

آشنایی با انواع کمک هزینه اسکالرشیب در دستیار دانشجو

انوع اسکالرشیب

همان طور که پیشتر اشاره شد، اسکالرشیب انواع مختلفی دارد که بر اساس معیارهای مورد نظر دانشگاه یا موسسه‌ای که کمک هزینه را ارائه می‌دهد تعیین می‌شوند. از آنجا که تعداد قابل توجهی از موسسات، شرکت‌ها، و برندهای بین‌المللی بر اساس معیارها و نیت‌های خود از دانشجویان حمایت می‌کنند، انواع بسیار مختلفی اسکالرشیب نیز وجود دارد. در ادامه بعضی از مهم‌ترین حالت‌های اسکالرشیب در دانشگاه‌های بین‌المللی معرفی می‌شود.

کمک هزینه اسکالرشیب شایستگی

این نوع از اسکالرشیب بر اساس توانایی‌ها و شایستگی‌های یک دانشجو در زمینه‌های دانشگاهی، هنری، ورزشی به او اختصاص داده شده و اغلب شامل عواملی مثل مشارکت اجتماعی و مشارکت‌های داوطلبانه دانشجو نیز می‌شود. معمول‌ترین انواع این نوع از اسکالرشیب یا از سوی موسسات خصوصی معتبر عرضه می‌شوند یا مستقیما توسط دانشگاه یا کالجی که دانشجو قصد تحصیل در آن را دارد. معمولا برای آزمودن شایستگی علمی و دانشگاهی از آزمون‌های استاندارد استفاده می‌شود.

در بیشتر موارد این نوع از اسکالرشیب مستقیما به موسسه تحصیلی یا آموزش عالی پرداخت می‌شود. به عبارت دیگر این مبلغ مستقیما از طرف موسسه ارائه دهنده اسکالرشیب به حساب دانشگاه ریخته می‌شود و به دانشجو تحویل داده نمی‌شود. به این ترتیب دانشجویانی که از این اسکالرشیب برخوردار می‌شوند از تحصیل رایگان در طول دوره تحصیل خود برخوردار می‌شوند.

کمک هزینه اسکالرشیب نیاز مالی چیست؟

کمک هزینه اسکالرشیب نیاز مالی

در برخی از موارد اسکالرشیب بر اساس نیاز مالی دانشجویان به آنها عرضه می‌شود. همان طور که پیشتر اشاره شد، اسکالرشیب‌ها همیشه واجد معیارهایی به جز نیاز مالی هستند. در این مورد نیز همین قاعده صادق است و موسساتی که بر اساس نیاز مالی به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی می‌دهند، علاوه بر این به مواردی دیگر نیز، مانند شایستگی دانشجو، یا فعالیت‌های قابل توجه او در گذشته توجه دارند.

اسکالرشیب دانشجو محور

این نوع از اسکالرشیب‌ها به افرادی اعطا می‌شود که ویژگی‌های خاص جنسی، نژادی، مذهبی، خانوادگی، یا سابقه بیماری خاصی داشته باشند، یا از ویژگی‌های هویتی ویژه‌ای برخوردار باشند. معمول‌ترین نوع این اسکالرشیب‌ها شامل اسکالرشیب اقلیت‌های مختلف می‌شود. برای مثال، دانشجویان در کانادا می‌توانند از برخی از اسکالرشیب‌های افراد بومی بهره ببرند، چه بخواهند در کانادا، چه در خارج از آن ادامه تحصیل بدهند.

کمک هزینه اسکالرشیب تخصصی

این نوع از اسکالرشیب به دانشجویانی اختصاص پیدا می‌کند که قصد دارند در یک حوزه مطالعاتی خاص فعالیت تحصیلی خود را متمرکز کنند. معمولا سخاوتمندانه‌ترین نوع این اسکالرشیب‌ها به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که به دنبال انتقال آموزش یا پرستاری به نقاط بسیار نیازمند هستند. بسیاری از دانشگاه‌های امریکا اسکالرشیب کاملی به دانشجویان پرستاری می‌دهند، به خصوص اگر این دانشجویان قصد داشته باشند در محیط‌های نیازمند مشغول فعالیت شوند.

نکات مهم برای اخذ اسکالرشیپ دانشگاه‌ها در دستیار دانشجو

کمک هزینه اسکالرشیب دانشگاه

این نوع از اسکالرشیب از سوی خود دانشگاه‌ها و کالج‌ها به دانشجویان واجد صلاحیت و شایستگی ارائه می‌شود. این اسکالرشیب‌ها بر اساس دستاوردهای علمی و دانشگاهی، و همچنین شخصی دانشجویان به آنها اهدا می‌شود. در بسیاری از موارد دانشجویانی که از این نوع اسکالرشیب برخوردار می‌شوند لازم است پس از پایان تحصیل در موسسه خاصی برای مدت مشخصی کار کنند. همچنین ممکن است در پایان دوره تحصیل از آنها خواسته شود در مناطق نیازمند به فعالیت مشغول شوند. در صورتی که دانشجو از این موارد سر باز بزند، ممکن است لازم شود کمک هزینه دریافتی را بر گرداند.

سخن پایانی

کمک هزینه اسکالرشیب یک کمک هزینه تحصیلی است که در مقاطع مختلف تحصیلی و تحصیلات عالی به دانشجویان و متقاضیان تحصیل ارائه می‌شود. این نوع کمک هزینه بر اساس معیارهای مختلفی از سوی موسسات گوناگون به دانشجویان اعطا می‌شود. در حالی که در بیشتر موارد بورس‌های تحصیلی بر اساس نیاز مالی برای کمک به دانشجویان عرضه می‌شود، اسکالرشیب‌ها بر اساس شایستگی به دانشجویان عرضه می‌شود. معمولا اسکالرشیب‌ها بر اساس نیت، اهداف، و ارزش‌های موسسه یا دانشگاهی خاص به دانشجویان داده می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا