تحصیل در خارج از کشور

تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟ | کدام یک برای تحصیل مناسب‌تر است

کالج یا دانشگاه؟

بسیاری از افراد تفاوت کالج و دانشگاه را نمی‌دانند و خیلی از اوقات آنها را به جای هم به کار می‌برند. بعضی از مدارس برچسب کالج دارند و برخی دیگر دانشگاه هستند. اما چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ آیا یکی بر دیگری ارجحیت دارد؟ اگرچه در ایران موسسه‌ای به عنوان کالج وجود ندارد، اما در سایر کشورها چنین نیست. و همانطور که به دنبال بهترین گزینه برای تحصیلات تکمیلی‌تان در خارج از کشور هستید، باید بدانید که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد و کدام یک را باید برای تحصیل انتخاب کنید. در این مقاله از وب‌سایت دستیار دانشجو، در مورد تفاوت کالج و دانشگاه و ویژگی‌های هرکدام بیشتر توضیح می‌دهیم.

‌بررسی تفاوت‌های کالج و دانشگاه

کالج چیست؟

کالج یک موسسه‌ی آموزش عالی و جایی است که می‌توانید در آن آموزش تخصصی ببینید و مدارک تحصیلات تکمیلی دریافت کنید. کالج‌ها موسساتی با دوره‌های دو ساله با مدرک کاردانی یا دوره‌های چهار ساله با مدرک کارشناسی هستند. با این حال، کالج‌هایی هم هستند که روی تخصص تمرکز دارند. دانشکده‌ها گاهی اوقات، اما نه همیشه، تعداد دانشجویان کمتر و کلاس‌های کوچکتری دارند.

دانشگاه چیست؟

مانند کالج‌ها، دانشگاه‌ها دارای انواع دولتی یا خصوصی هستند. درست است که وقتی صحبت از دانشگاه می‌شود بیشتر افراد به یاد دانشگاه هاروارد، اکسفورد و … می‌افتند، اما همه‌ی دانشگاه‌ها تا این اندازه بزرگ نیستند و حتی استانداردهای پذیرش آنها تا این حد رقابتی نیست. دانشگاه‌ها دارای تعداد زیادی دانشجو هستند و به طور بسیار ویژه‌ای بر روی تحقیق و انجام پژوهش تمرکز دارند از این رو اساتید باتجربه‌تر و حرفه‌ای‌تری در آن تدریس می‌کنند. به دلیل وسعتِ بیشتر، دانشگاه‌ها به بخش‌های کوچکتری به نام دانشکده‌ها تقسیم می‌شوند و هر کدام از این دانشکده‌ها مدیریت خود را دارند و تدریس یک رشته‌ی خاص در آنها انجام می‌شود مثلاً دانشکده‌ی برق و الکترونیک، دانشکده‌ی معماری و …

بررسی شرایط تحصیل در دانشگاه و کالج در دستیار دانشجو

تفاوت کالج و دانشگاه

احتمالاً بیشتر شما از تعاریف بالا به تفاوت کالج و دانشگاه پی برده باشید. به طور کلی می‌توان تفاوت این دو نهاد را در پنج مورد خلاصه کرد:

  1. بزرگترین تفاوت کالج و دانشگاه در اندازه است. منظور اندازه‌ی فیزیکی دانشگاه نیست. تعداد دانشجویان یک دانشگاه چندین برابر یک کالج است. دانشگاه‌ها غالباً پردیس‌های متنوعی دارند که به شما این امکان را می‌دهند تا در کنار دانشجویان‌ و اساتید از بسیاری از زمینه‌های منحصر به فردِ روابط اجتماعی استفاده کنید. در بعضی از کلاس‌ها حتی تا ۲۰۰ دانشجو هم می‌تواند وجود داشته باشد و شاید بعضی افراد فکر کنند که این میزان بیش از حد زیاد است.
  2. کالج معمولاً روی یک نوع مدرک متمرکز است. یعنی یا کاردانی یا کارشناسی و به طور کلی برنامه‌ی تحصیلات تکمیلی ندارد، اما موارد استثنایی هم وجود دارد. کسب مدرک لیسانس یا تحصیلات تکمیلی در دانشگاه، می‌تواند فرصت‌های شغلی پردرآمدتری برای شما ایجاد کند.
  3. از آنجا که در کالج‌ها تمرکز بیشتر روی یک نوع مدرک است، معمولاً کلاس‌های کوچکتری هم دارند. و درنتیجه درجه‌ی شخصی سازی بیشتری از دانشگاه را برای دانشجویان فراهم می‌کنند.
  4. کالج‌ها معمولاً بیشتر به تدریس تا مقطع کارشناسی اختصاص دارند و کمتر کارهای تحقیقاتی انجام می‌دهند. اگرچه بعضی از کالج‌ها برنامه‌های تحقیقاتی قوی دارند اما کلیت ندارد.
  5. تفاوت کالج و دانشگاه در بحث هزینه‌ای نیز اهمیت دارد. بسیاری از کالج‌ها دولتی نیستند و هزینه‌ی آنها توسط ارگان‌های خصوصی تامین می‌شود. هزینه‌های حضور در یک دانشگاه چهار ساله – از جمله شهریه‌، هزینه‌ها‌ی خوابگاه و خرید تجهیزات تحصیلی بسیار زیاد است و اغلب منجر به بدهی قابل توجه و دریافت وام دانشجویی می‌شود. در کالج‌های محلی هزینه‌ی تحصیل، بسیار کمتر از یک دانشگاه چهار ساله است در نتیجه گزینه‌ی بسیار مقرون به صرفه‌تری برای بسیاری از افراد محسوب می‌شوند.

از میان کالج و دانشگاه کدام را باید انتخاب کنید؟

تبدیل کالج به دانشگاه

با وجود تفاوت کالج و دانشگاه این امکان برای یک کالج وجود دارد که به دانشگاه تبدیل شود. برای این کار باید حداقل به مدت پنج سال شرایط زیر را تامین کنند: این کالج باید یک برنامه‌ی تحصیلات تکمیلی جدا از دوره‌ی کارشناسی ایجاد کرده و کارکنانی استخدام کند که مسئولیت اصلی آنها، اجرای همان برنامه باشد. این برنامه‌های تحصیلات تکمیلی باید حداقل در سه زمینه‌ی دانشگاهی ارائه شده و در نهایت مدارک دانشگاهی سطح بالاتری ارائه دهند.

کدامیک را باید انتخاب کرد؟

برخی از دانشجویان بسته به اهداف و ترجیحات خود ممکن است در یکی از گزینه‌های کالج یا دانشگاه بهتر عمل کنند. در ادامه چند راهنمایی اساسی ارائه می‌دهیم تا ببینید با توجه به تفاوت کالج و دانشگاه، احتمال رشد شما در کدام محیط بیشتر است.

اگر ویژگی‌های زیر را دارید کالج برای شما مفیدتر است:

  • به دنبال یک جامعه‌ی صمیمی و کوچک هستید که همیشه با افرادی که‌ می‌شناسید روبرو شوید.
  • دوست دارید با معلمان روابط نزدیک داشته باشید و بحث‌های کلاسی کوچکتر را ترجیح‌ می‌دهید.
  • تنها به دنبال مدرک کارشناسی هستید و قصد ادامه‌ی تحصیل ندارید.
  • به دنبال رسیدگی و توجه و راهنمایی تحصیلی بیشتری هستید.
  • اهداف اصلی و کلی شما برای چهار سال آینده مشخص نشده است.

بررسی تفاوت کاج و دانشگاه در دستیار دانشجو

اگر ویژگی‌های زیر را دارید دانشگاه برای شما مفیدتر است:

  • به دنبال یک جامعه‌ی پرجنب و جوش هستید که همیشه در آن با افراد جدید ملاقات کرده و در رویدادهای مختلف شرکت کنید.
  • می‌خواهید به عنوان یک دانشجوی کارشناسی تحقیق کنید و کلاس‌های بزرگ اذیتتان نمی‌کنند.
  • قدرت تدبیر بالایی داشته و در پیگیری منافع خود به طور مستقل مهارت دارید.
  • امیدوارید که بتوانید مدرک تحصیلات تکمیلی خود را دریافت کنید.
  • در مورد اهداف علمی و شغلی خود اطمینان زیادی دارید.

سخن پایانی

راهنمایی‌های بالا صرفاً کلیات هستند. همه‌ی کالج‌ها و دانشگاه‌ها ویژگی‌های یکسانی ندارند. برخی از دانشگاه‌ها ممکن است بسیار کوچک باشند و برخی از کالج‌ها امکانات تحقیقاتی گسترده‌ای داشته باشند. با وجود لیست تفاوت کالج و دانشگاه که در بالا گفته شد، مرز بین این دو موسسه همیشه به خوبی مشخص نیست. نکته‌ی مهم این است که مطمئن شوید تحقیقات خود را در مورد هر مدرسه‌ای که به آن علاقه‌مندید به صورت جداگانه انجام ‌می‌دهید‌، قبل از اینکه آنها را فقط به دلیل کالج یا دانشگاه بودن رد کنید. اکثر دانش آموزان‌ می‌توانند اهداف خود را در هر یک از مدارس به سرانجام برسانند‌، اما ممکن است یکی از آنها برای شما کمی بهتر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا