دکترا

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

اگر می‌خواهید برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام کنید، حتما در هنگام تهیه مدارک لازم برای آن نام انگیزه نامه به گوشتان خورده است. از مهم‌ترین آیتم‌هایی که برای گرفتن پذیرش به آن نیازدارید،انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری است. توجه کنید دریافت پذیرش و یا عدم پذیرش شما به همین انگیزه نامه وابسته است. البته مدارک دیگری نیز برای دریافت پذیرش تحصیلی دراین کشور وجوددارد.

نوشتن انگیزه نامه جذاب ممکن است کمی سخت به نظر برسد و اما باید بتوانید با رعایت نکات لازم دراین‌باره یک انگیزه نامه خوبی و موثر را بنویسید. انگیزنامه برای تحصیل در مقطع دکتری ازجمله مواردی است که متقاضیان برای نوشتن  وقت زیادی می‌گذارند. درادامه بیشتر دراین باره بحث خواهیم کرد، اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری کسب کنید درادامه مطلب باما همراه باشید.

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

از نام‌های رایجی که به جای انگیزه نامه به کارمی‎‌رود، می‌توان به SOP اشاره‌کرد. بسیاری از افراد این سوال را در ذهنشان دارند که چرا انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری این قدراهمیت دارد که می‌تواند مرزی بین پذیرش و یا عدم پذیرش باشد؟ جواب این سوال بسیار راحت است. هرآن چه از مدارک تحصیلی خود ارائه می‌کنید تنها گذشته خود را نشان می‌دهید واما با ارائه انگیزنامه می‌توانید آینده خود را به مدیران نشان دهید.

شما لازم است در انگیزه نامه خود ابتدا شرح حال کاملی را از گذشته خود بیان کنید سپس بعداز آن می‌توانید با مستندات این مسائل را ثابت کنید. درنهایت نیز می‌توانید برنامه‌های آینده خود را نیز دراین انگیزنامه بیان کنید.

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری در ابتدا به هیئت کمک می‌کند تا درک خوبی را از وضع فعلی شما داشته باشند و با برنامه‌های آینده شما نیز بیشتر آشنا می‌شوند. در قدم اول لازم است برای هیئت هدف تحصیلی خود را تشریح کنید. دلایل اصلی و مهم خود را برای تحصیل پیداکنید و به خوبی آن را به نگارش درآورید.

نکات لازم نگارش انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

نمونه‌های بسیارزیادی از انگیزه نامه در فضای اینترنت منتشرشده‌است و شما می‌توانید برای نگارش انگیزه نامه خود چند نمونه از آن‌ها را بررسی کنید سپس دست به قلم شوید. توجه داشته باشید انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتریلازم است به زبان انگلیسی نگارش شود به همین دلیل نیز باید تسلط کافی را به این زبان داشته باشید. با نگارش انگیزه نامه سعی کنید از یک زبان ساده استفاده کنید، به هیچ عنوان لغات سخت و هجو را در مطالب خود به کارنبرید. درادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که برای انگیزه نامه برای تحصیل  به شما کمک زیادی خواهدکرد.

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

شروع کنید و شرح حال خود را بنویسید

قبل از این که شروع به نگارش انگیزه نامه کنید، لازم است درک درستی را از اهداف خود داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید به خوبی اهداف خودتان را پیگیری کنید و به آن‌ها برسید. با اندکی تامل می‌توانید اطلاعات کلیدی برای نوشتن انگیزنامه را فراهم کنید.

توجه کنید از تمامی اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌اید، استفاده نخواهیدکرد به همین دلیل نیز لازم است الویت‌های خود را برای نوشتن مشخص کنید. برای مثال اگر به چندین آیتم علاقه مندید لازم است الویت خود را درمیان آن‌ها مشخص کنید.

برنامه تحصیلات تکمیلی خود را بررسی کنید

برای این که شرح حال شما بتواند مخاطب را تحت تاثیرخود قراردهد، لازم است قبل از هرکاری مخاطب خودرا به خوبی شناسایی کنید. اگر می‌خواهید انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری بنویسید لازم است برای هیئت علمی یک توجیه دقیق بیاورید. برای مثال مشخص کنید به چه زمینه تحقیقاتی علاقه دارید؟ سعی کنید اطلاعات مربوط به دانشگاه هیئت علمی و … را بررسی کنید.

بدانید انگیزه نامه نوعی مقاله است

هنگام نوشتن انگیزه نامه توجه داشته باشید، نگارش انگیزه نامه نیز مانند مقاله است. یعنی برای نگارش آن لازم است مقدمه، بدنه و نتیجه‌گیری داشته باشید. در این مقاله استدلال‌هایی را ارائه کنید که قابلیت‌های شما را برای تحصیل در مقطع دکترا نشان دهد.

برای شروع نوشته وقت زیادی بگذارید

برای نوشتن هرنوع مقاله‌ای لازم است وقت کافی را بگذارید زیرا شروع یک نوشته مهم‌ترین بخش آن است. توجه کنید هیچ گاه به دنبال بهترین آغاز برای نوشتن نباشید این کار وقت شما را می‌گیرد و نوشتن را به تاخیر می‌اندازد. بهترین راه برای این که دچار بن بست نشوید این است که از همان ابتدا کارخود را شروع کنید، هرچیزی که در ذهن دارید بنویسید. البته هرچه می‌نویسید را بعدها به دقت ویرایش کنید. ساده نوشتن و ویرایش نوشته می‌تواند نگارش خوبی را برای شما به ارمغان آورد.

انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری

ویرایش کنید و برای نوشته خود دلیل بیاورید

همان ابتدا که برای نوشتن اقدام می‌کنید، دقت کنید که نوشته اولیه شما تنها حکم یک چرک نویس را دارد. درنهایت نیز مطالب خود را استدلال کنید و نتیجه‌گیری درستی برای آن ارائه کنید. مطالب خود را به گونه‌ای بنویسید که خواننده به دنبال کردن مطالبتان تشویق شود.

برای بهترشدن انگیزه نامه خود می‌توانید از افراد بیشتری کمک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید ایده‌های جدیدتری را از آن‌ها بگیرید. می‌توانید از افرادی که دراین زمینه توانایی دارند، کمک بگیرید. بدین ترتیب می‌توانید بخش‌های مبهم انگیزه نامه خود را نیز ویرایش کنید.

نگارش انگیزه نامه برای تحصیل در مقطع دکتری تنها در چهارپاراگراف

  • در پاراگراف اول نیازاست توضیح کوتاهی را درباره خود و اهدافتان در آینده بنویسید.
  • پاراگراف دوم مربوط به سوابق تحصیلی فرد است. هرچه این بخش از انگیزه نامه قویتر باشد، راحتتر می‌توانید نظر هیئت علمی را جلب کنید.
  • در پاراگراف سوم از اهداف کارحرفه‌ای خود صحبت کنید. دراین بخش فرد از کارهای آینده خود صحبت کنید. دراین بخش متقاضی به هیئت علمی ثابت می‌کند که تحصیل وی هدف خاصی را دنبال می‌کند.
  • درآخرین بخش انگیزه نامه متفاضی دراربه موضوعات موردعلاقه خود صحبت می‌کند. بهتراست دراین بخش متقاضی درباره دروسی صحبت کند که می‌خواهد در آینده آن‌ها را اخذکند.

انگیزه نامه از مهم ترین مدارکی است که برای تحصیل در مقطع دکتری به ان نیاز دارید. به همین دلیل نیز باید برای نگارش آن وقت زیادی بگذارید. دراین مطلب به بررسی مطالبی پرداختیم که مسلما برای نگارش یک انگیزه نامه جذاب به کمکتان خواهدآمد. پس این مطلب را با دقت مطالعه کنید و تمامی نکات آن را هنگام نوشتن مرور کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا