آموزش مقاله نویسی

چگونه می توانیم از یک مقاله، پایان نامه استخراج کنیم؟

در بسیاری از دانشگاه‌های جهان برای دفاع از پایان نامه از دانشجو درخواست می‌شود تا پایان نامه خود را به مقاله تبدیل کند.

توجه کنید استخراج مقاله از پایان نامه تنها محدود به کپی پیست کردن بخش‌های مختلف پایان نامه نمی‌شود.مراحل استخراج مقاله از پایان نامه کاربسیارسختی است و برخلاف تصور عده‌ای به همین راحتی نمی‌توانید از عهده آن برآیید.

مطالب موجود در یک پایان نامه به هیچ عنوان نباید بدون حساب وکتاب کارهم قرارگیرند. برای این که بتوانید یک مقاله منسجم داشته باشید، نیازاست قبل ازهرکاری باید دقت ومهارت تمام مطالب مرتبط را جداکنید. درادامه این مطلب به بررسی نکات لازم برای استخراج مقاله از پایان نامه می‌پردازیم. درادامه این مطلب باما همراه باشید.

استخراج مقاله از پایان نامه

نکات لازم برای استخراج مقاله از پایان نامه

از مهم‌ترین نکاتی که هردانشجو تحصیلات تکمیلی با آن روبه رو است، می‌توان به استخراج مقاله از پایان نامه اشاره‌کرد. پس لازم است برای این کار وقت کافی را بگذارید تا بتوانید خروجی خوبی بگیرید. درادامه بیشتر درباره مراحل استخراج مقاله از پایان نامه بحث می‌کنیم. باما همراه باشید.

نوشتن عنوان مقاله

توجه کنید در تبدیل مقاله به پایان نامه لازم نیست عنوان مقاله دقیقا همان عنوان پایان نامه باشد. شما می‌توانید هرعنوان مرتبط دیگری را برای مقاله خود انتخاب کنید. البته برای انتخاب عنوان مقاله نیز لازم است از عبارات کوتاه و پرمفهوم استفاده شود.

نوشتن چکیده مناسب برای استخراج مقاله از پایان نامه

لازم است بدانید برای نوشتن چکیده مقاله نیازی نیست خیلی به خود سختی بدهید. شما می‌توانید همان چکیده پایان نامه خود را کپی کنید و در مقاله خود بنویسید. البته دقت کنید اگر می‌خواهید دو و یا سه مقاله را از پایان نامه استخراج کنید لازم است چکیده‌های متفاوتی را بنویسید. هم چنین چکیده مربوط به هرمقاله باید متناسب با موضوع همان باشد. دقت کنید برای نوشتن چکیده باید موارد زیر را رعایت کنید:

  • کلمات چکیده باید بین۲۵۰ تا ۳۰۰ کلمه باشد.
  • جملاتی که در چکیده مطالب خود به کار می‌برید، باید به صورت خبری بیان شود. افعال جملات نیز باید به ماضی بعید برگردد.
  • درابتدای چکیده بهتراست هدف کلی مقاله خود و دلیل انتخاب این موضوع از طرف خود را موردبررسی قراردهید.
  • پیش زمینه ای از موضوع خود به خوانندگان ارائه دهید. این بخش نباید بیشتر از دوجمله باشد.
  • به تمام مراحل انجام فرضیه‌های خود اشاره کنید. بدین ترتیب خواننده با همه آن‌ها در یک مطلب کوتاه آشنا می‌شود این موضوع وی را برای خوانندن ادامه مقاله تشویق می‌کند.
  • نتیجه پژوهش خود را نیز به صورت مختصر برای کاربر بیان کنید.

تعریف کلمات کلیدی

برای این که مقاله پربارتری داشته باشید، لازم است کلمه کلیدی تراکم مناسبی را در آن داشته باشد. می‌توانید کلمات هم خوانواده با کلمات کلیدی را نیز در متن به کاربرید. حدود شش کلمه را برای این موضوع انتخاب کنید و از آن‌ها در مقاله خود استفاده کنید.

نوشتن مقدمه در استخراج مقاله از پایان نامه

در تمامی مقالات بین المللی در بخش مقدمه بیشتر فرضیه اصلی و عوامل به وجودآوردنده آن را بررسی کنید. دراین بخش بهتراست انگیزه اصلی خود را از انتخاب این عنوان و مقاله بیان کنید. بررسی کنید دراین مقاله چه هدفی را دنبال می‌کنید و می‌خواهید به چه چیزی برسید. به صورت کلی مقدمه همان بیان مسئله کلی است و باید در مبنای کار قراربگیرد.

استخراج مقاله از پایان نامه

نوشتن پیشینه تحقیق

این قسمت جز بخش‌های اصلی استخراج مقاله محسوب می شود. دراین بخش حتما باید چندمتغیر از آن موردبررسی قرارگیرد. لازم است برای کامل شدن مقاله خود نظریه‌های متفاوت از چندین متغیر را موردبررسی قراردهیم. می‌توانید به مقالات مرتبط با موضوع خود دراین بخش بپردازید.

می‌توانید دراین قسمت نظرات صاحب نظران مختلف را بررسی کنید و مفاهیم مرتبط با مطالب آن‌ها را نیز موردبررسی قراردهید. تمامی این نظریه‌ها را در پایان جمع بندی کنید و سعی کنید این نظریه را به تایید خواننده برسانید. می‌توانید برای تایید نظریات خود از نظریات پیشینیان استفاده کنید. بدین ترتیب احتمال پذیرش مقاله شما نیز بالاتر خواهدرفت.

نوشتن پیشینه پژوهشی مقاله

دراین بخش می‌توانید پژوهش‌های قبلی را موردنقد و بررسی قراردهید. هم چنین می‌توانید تحقیقات جدید دراین باره را برای مخاطب روشن کنید. اگر مطالبی دقیق مشابه مطالب شما وجودنداشت می‌توانید از مقالاتی که موضوعات نزدیک‌تری به شما دارند، کمک بگیرید.

البته دقت کنید نباید در درج پژوهش‌های قدیمی نیز افراط کنید، این کار سبب می‌شود تا مخاطب فکرکند با اندیشه‌های نو آشنایی ندارید. بهترین کار دراین بخش از استخراج مقاله ، این است که مطالب پژوهشی را به ترتیب سال موردبررسی قراردهید.

نوشتن فرضیه‌ها

بعد از اتمام بخش‌های قبلی برای استخراج مقاله لازم است تمامی فرضیه‌ها و نتایج مرتبط با آن را بررسی کنید. برای نوشتن مقاله در این بخش می‌توانید از فصل دوم و سوم پایان نامه کمک بگیرید.

روش پژوهش

دراین قسمت می‌توانید نحوه انجام کار را برای خواننده بیان کنید. روش پژوهش یک مقاله در بخش سوم پایان نامه شما نوشته شده‌است. پس می توانید با مراجعه به این بخش مقاله را تکمیل کنید. شما به صورت آزمایشی روی مقاله خود کارمی‌کنید، لازم است درباره روش تحلیل داده و جمع آوری آن بحث کنید. اگر هم کارشما غیرآزمایشی است می‌توانید منابعی که برای جمع آوری داده استفاده کرده‌اید را بیان کنید.

روش تحلیل داده‌ها

برای نوشتن این بخش می‌توانید از فصل سوم پایان نامه خود کمک بگیرید. لازم است دراین بخش زمان پژوهش، نوع نرم افزار، آزمون‌های به کاررفته و … استفاده کنید.

استخراج مقاله از پایان نامه

نوشتن نتایج تحقیقات در استخراج مقاله از پایان نامه

برای استخراج مقاله از پایان نامه تمامی آن چه در طی این آزمایش به آن دست یافته‌اید را بررسی کنید. البته دقت کنید تنها باید یافته‌هایی را بررسی کنید که مرتبط با موضوع پروژه هستند. دقت کنید دراین بخش تنها باید به صورت خلاصه وار مطالب را بیان کنید.

نتیجه گیری

از بخش‌های بسیارمهمی که برای استخراج مقاله باید به آن توجه کنید، نتیجه گیری است. توجه کنید یک نتیجه‌گیری خوب می‌تواند تاثیربسیارزیادی را روی پذیرش مقاله شما داشته باشد. پس به هیچ عنوان ان را سرسری نگیرید و برای نوشتن آن وقت کافی بگذارید. این بخش را حدودا در سه صفحه بگنجانید و به شکل منسجمی پایان دهید.

دراین مطلب به بررسی مطالبی پرداختیم که برای استخراج مقاله به آن نیاز پیداخواهید کرد. بامطالعه دقیق این مطلب  می‌توانید مقاله خوبی را ارائه دهید پس با دقت آن رامطالعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا